جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

روغن زیتون برای پوست

فهرست مطالب

روغن زیتون

در رابطه با روغن زیتون برای پوست که به آن سلطان روغن های گیاهی نیز می‌گویند به دلیل داشتن خواص ویژه و منحصر به فرد برای سلامت بدن بسیار مفید است. روغن زیتون مصارف مختلفی داشته و از آن در آشپزی، داروسازی و ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

از این روغن گیاهی به منظور شادابی و جوانسازی پوست و همچنین به منظور مداوا و درمان سرطان سینه، ناراحتی‌های قلبی، آرتروز، تناسب اندام، دیابت، بهبود گوارش، بهبود سوخت و ساز بدن، سرطان روده‌ بزرگ  و همچنین جلوگیری از پیری زودرس پوست استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با این روغن بیشتر آشنا شوید و اطلاعات بهتر و کامل‌تری در خصوص خواص بی نظیر روغن زیتون به دست آورید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خوردن زیتون در صبحانه

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون، از میوه‌ درخت زیتون حاصل می‌شود؛ این درخت معمولا در مناطق مدیترانه‌ای یافت می‌شود و  انسان‌ها  از خیلی سال پیش از روغن زیتون استفاده می‌کردند. برای تهیه این روغن گیاهی، دانه زیتون را فشار می‌دادند و روغن به دست آمده استفاده می‌کردند. اگر چه استفاده از روغن زیتون از مدیترانه شروع شد، اما امروزه این روغن در سراسر جهان به دلیل کاربرد متنوع طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

حتی در رژیم غذایی، مردم زیتون را در روغن زیتون یا آب نمک نگهداری می‌کنند. و حتی آن را به پیتزا، سالاد و غذاهای دیگر اضافه می‌کنند.

جالب است بدانید که روغن زیتون به دلیل چربی بسیار خوبی که دارد، می‌تواند به‌عنوان جایگزین کرم مرطوب کننده پوست استفاده شود زیرا سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای آلی، آنتی اکسیدان ها و چربی‌های مفید میباشد.

حتی در صنایع دارویی نیز از روغن زیتون در تهیه انواع لوازم آرایشی بهداشتی مانند صابون، شامپو و کرم مرطوب کننده استفاده می‌شود.

فواید روغن زیتون

روغن زیتون برای پوست خشک

فواید روغن زیتون برای پوست عبارتند از:

حاوی آنتی اکسیدان

روغن زیتون به‌عنوان غنی از آنتی اکسیدان عمل می‌کند و مانع از اکسیداسیون می‌شود. اکسیداسیون فرآیندی است که می‌تواند رادیکال های آزاد تولید کند، این مواد شیمیایی هستند که به طور بالقوه می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و ممکن است در گسترش سرطان نقش داشته باشند.

هنگامی که روغن زیتون بر روی پوست قرار گیرد، آنتی اکسیدان های حاصل از آن مانع پیری زودرس می‌شوند. همچنین، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قرار دادن روغن زیتون بر روی پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است با سلول‌های سرطانی مقابله کند.

 

حاوی ویتامین

خواص روغن زیتون بر هیچ کس پوشیده نیست. زیرا روغن زیتون حاوی ویتامین‌های محلول در چربی منند A، D، E و K می‌باشد؛ این ویتامین‌ها برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

به‌عنوان مثال، در طول تاریخ مردم از روغن ویتامین E به صورت موضعی برای درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده کرده‌اند که این خود نشان دهنده این است که ویتامین ها برای سلامت پوست بسیار تاثیرگذار هستند.

اثرات ضد باکتری

بر طبق تحقیقاتی که انجام شده، ثابت شده که روغن زیتون دارای خواص ضد باکتری است. با این حال، مطالعات کمی در مورد توانایی روغن زیتون در کنترل باکتری های موجود در پوست صورت گرفته است.

در یک مطالعه تأثیر استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل بر روی باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس بر روی پوست مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر دو روغن دارای خواص ضد باکتری هستند، اما روغن نارگیل بکر در از بین بردن باکتری ها تاثیر بیشتری باقی گذاشت.

با این وجود، گاهی اوقات ممکن است از روغن زیتون برای درمان عفونت های باکتریایی پوست نیز استفاده شود. همچنین ممکن است استفاده از روغن زیتون به بهبودی افراد مبتلا به زخم پا ناشی از دیابت نوع 2 کمک نماید.

اثرات مرطوب کننده

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی بسیار پرطرفدار است که اغلب برای نرمی پوست و مو از آن استفاده می‌شود. می‌توانید هر شب قبل از خواب از این روغن برای مرطوب کردن و نرمی پوست خود استفاده کنید.

عوارض روغن زیتون بر روی پوست

روغن زیتون یک روغن سنگین است، بنابراین به راحتی جذب پوست نمی‌شود و همچنین می‌تواند محل تولید باکتری ها باشد زیرا باعث مسدود شدن منافذ و آکنه می‌شود. دلیل ایجاد آکنه این است که احتمالاً منافذ پوستی شما را مسدود کرده و منجر به تحریک یا ایجاد آکنه می‌شود.

 

نحوه استفاده از روغن زیتون بر روی پوست

یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، روغن زیتون می‌باشد. از کاربرد این روغن گیاهی می‌توان به شستشوی صورت، شستشوی بدن، تهیه صابون و لوسیون‌ها اشاره کرد.

روغن زیتون برای پوست

روش‌های دیگر استفاده از روغن زیتون بر روی پوست به شرح زیر است:

مرطوب کننده و درمان بعد از آفتاب

برخی از افراد از روغن زیتون به‌عنوان لوسیون مرطوب کننده استفاده می‌کنند و آن را قبل از پاک کردن روغن اضافی روی پوست قرار می دهند. روش دیگر استفاده از این روغن گیاهی، این است که به پوست مرطوب زده شود تا از احساس چربی جلوگیری کند.

بر اساس مطالعه اثرات آنتی اکسیدانی آن نتیجه‌ای که حاصل شده این است که استفاده از روغن زیتون بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب مفید باشد. در واقع درمان آفتاب سوختگی با روغن زیتون نیز امکان پذیر می‌باشد.

لایه بردار

برای لایه برداری پوست و درمان پوست خشک شده یا پوسته پوسته شده، فرد می‌تواند روغن زیتون و نمک دریا را با یکدیگر مخلوط کرده و یک اسکراب تهیه کند. افراد بایستی از نمک دانه ریز در صورت و سایر مناطق حساس و از دانه های درشت در بقیه بدن استفاده کنند. همچنین روغن زیتون برای درمان ترک پا و درمان اگزما نیز کاربرد دارد. ضمن این که از آن برای درمان خشکی واژن، آب‌رسانی و تغذیه بافت‌های واژن نیز استفاده می‌شود.

پاک کننده آرایش چشم

روغن زیتون با تجزیه مواد مقاوم در برابر آب به شما کمک می‌کند که از آن به‌عنوان پاک کننده آرایش چشم استفاده کنید. برای از بین بردن آرایش چشم تنها کافی است چند قطره روغن زیتون را بر روی پنبه بریزید و به آرامی آرایش چشم خود را پاک کنید.

تهیه ماسک صورت

افرادی که پوست خشک دارند، ممکن است مزایای استفاده از ماسک صورت مبتنی بر روغن زیتون را بدانند. روغن زیتون اگر با موادی مانند سفید تخم مرغ، عسل یا جو دوسر مخلوط شود، می‌تواند صورت را نرم و به آبرسانی پوست کمک کند.

درمان چین و چروک پوست

روغن زیتون برای پوست خشک بسیار موثر است، زیرا روغن زیتون به علت داشتن آنتی اکسیدان، روند پیر شدن و چین و چروک پوست را کاهش دهد. این روغن را می‌توان شب در اطراف ناحیه چشم استفاده کرد. همچنین در زمان قرار گرفتن در نور خورشید نیز همانند کرم ضدآفتاب می‌تواند موثر واقع شود.

روغن اسکار

ویتامین ها و سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند از طریق کمک به بازسازی سلول‌های پوست جای زخم را از بین ببرند.

تنها کافیست روغن رقیق نشده را بر روی زخم ماساژ دهید یا آن را با کمی آب لیمو مخلوط کنید تا نواحی هایپرپیگمانتاسیون را درمان کنید، جایی که پوست به دلیل زخم تیره شده است.

 

بهترین زمان خوردن روغن زیتون

برخی از افراد بر این باورند که بهترین زمان خوردن روغن زیتون صبح زود است. برخی دیگر به فواید مصرف روغن زیتون شب‌ها قبل از خواب توصیه می‌کنند. حتی در برخی از کشورها خوردن زیتون در صبحانه بسیار طرفدار دارد و از آن در کنار نان و پنیر استفاده می‌شود. طرفداران مصرف روغن زیتون در صبح بر این باورند که خوردن روغن زیتون با معده خالی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و جذب بهینه را در سیستم گوارش شما به وجود می‌آورد.

فواید روغن زیتون برای پوست

 

نتیجه گیری

در مطلب بالا سعی کردیم درباره خواص روغن زیتون  توضیحات کاملی ارائه دهیم. همان طور که گفته شد از روغن زیتون می‌توانید برای داشتن پوستی صاف، لطیف و بی عیب و نقص استفاده کنید. مالیدن مقداری از این روغن روی پوست، لب‌ها و حتی پاشنه برای یکدست کردن و زیبایی پوست توصیه می‌شود. علاوه بر آن می‌توانید این روغن منحصر به فرد و خاص را برای موهای خود استفاده کنید؛ موهای شما بدون شک سالم و براق خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *