جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

سبک زندگی سالم تنها با چند ترفند کوچک

فهرست مطالب

سبک زندگی سالم به این معنا نیست که حتما ورزشکار حرفه‌ای باشید و یا رژیم‌های آنچنانی بگیرید، با یک سری تغییرات کوچک می‌توانید سبک زندگی سالم‌تری را تجربه کنید.

امروزه همه به دنبال بهتر کردن کیفیت زندگیشان هستند که این کار علاوه بر لذت بخش‌تر کردن زندگی، باعث افزایش طول عمر نیز می‌شود. با ما همراه باشید تا با این تغییرات کوچک آشنا شوید و زندگی بهتری را تجربه کنید.

 

سبک زندگی سالم
سبک زندگی سالم

 

9 تغییر کوچک و موثر برای سبک زندگی سالم

تنفس درست، اولین قدم در داشتن سبک زندگی سالم

اکسیژن به عنوان سوخت اصلی سلول‌ها باعث بهبود گوارش، بالا رفتن کیفیت خون، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تنفسی بدن می‌شود. پس دیدیم که تنفس عمیق و درست چقدر می‌تواند در بهبود سطح زندگی موثر باشد. هر وقت دیدید که تند تند نفس می‌کشید یا تنفستان کند شده، با تنفس عمیق، خود را به زندگی سالم دعوت کنید.

 استرس، دشمن سبک زندگی سالم

استرس تاثیرات مخربی بر روی سیستم عصبی دارد، این معضل همه‌گیر در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، زخم معده، سردرد، ریزش مو و مشکلات قلبی را برایتان به همراه داشته باشد. پس هر وقت در شرایط استرس‌‌زایی قرار گرفتید، از روش‌هایی چون مدیتیشن، ورزش، پیاده روی و هم صحبتی با دیگران استفاده کنید که بدین وسیله بر استرستان غلبه کنید.

 

استرس
استرس

بی‌قرار باشید!!!

کارمندان علی‌الخصوص کسانی که ساعت‌ها پشت میز می‌نشینند از تحرک کمی برخوردار بوده و در معرض چاقی هستند، سعی کنید در جایی که نشسته‌اید آرام نباشید، تکان دادن پاها و یا هر حرکت نا آرام دیگر علاوه بر اینکه از خشک شدن عضلات جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود تا در روز چیزی حدود 120 کالری بسوزانید و از چاق شدنتان جلوگیری می‌کند.

 

با خواب کافی بدنتان را شارژ کنید

خواب کافی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سبک زندگی سالم است. بدن فرد بالغ به 7 الی 9 ساعت خواب در روز نیاز دارد، خواب کافی فواید زیادی برای بدن دارد که با هم می‌بینیم:

  •  کاهش دهنده استرس
  • نگهبان قلب
  • کاهش دهنده التهابات
  • کمک به هشیاری بیشتر در طول روز
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به بازسازی پوست و زیباتر شدنتان
  • جلوگیری از افسردگی
  • و…

به دلیل مشغله زیاد از خوابتان نگذرید چون بی‌خوابی می‌تواند در مرور زمان سلامتیتان را به خطر بیاندازد. بنابراین حداقل حتما 7 ساعت در شبانه روز بخوابید. امروزه متاسفانه دیر خوابیدن در زندگی ما ایرانی‌ها باب شده است. باید بدانید زود خوابیدن باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که برای سلامتی الزامی هستند. پس با دیر خوابیدن خود را از این هورمون‌ها بی‌نصیب نگذارید.

خواب کافی کلید سبک زندگی سالم
خواب کافی کلید سبک زندگی سالم

تحرک هر چند کم، موثر در داشتن سبک زندگی سالم 

اگر وقت این را ندارید که ورزش کنید و مشغله‌های زیادی دارید، حتما تحرک کم را در برنامه زندگیتان قرار دهید. اندکی تحرک می‌تواند سطح زندگیتان را ارتقا دهد. اگر به سرکار می‌روید سعی کنید بخشی از مسیرتان را پیاده طی کنید. مطالعات نشان داده است که نیم ساعت پیاده روی در روز تاثیر چشم‌گیری بر سلامتیتان خواهد داشت.

اگر هم خانه‌دار هستید و انگیزه شروع یک برنامه ورزشی را ندارید، در هنگام تمیز کرد خانه، هر از گاهی کارای خانه را با سرعت بیشتری انجام دهید و یا بالا و پایین رفتن از پله را به چشم ورزش نگاه کنید.
رقصیدن نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد که علاوه بر کالری سوزی باعث ایجاد روحیه شادتری در شما می‌شود.

 

استفاده از وعده‌های غذایی سبک‌تر

می‌توانید به جای اینکه از سه وعده پر حجم در صبحانه، ناهار و شام استفاده کنید، میان وعده‌هایتان را در روز بیشتر کنید. هر چه حجم کمتر با دفعات بیشتر غذا مصرف کنید، بدن فرصت سوخت و ساز بیشتری پیدا می‌کند.

استفاده از ظروف کوچک‌تر نیز می‌تواند موثر باشد. اگر ظرف کوچکتان را پر کنید به مغزتان فریب می‌زنید که زیاد غذا خورده‌اید، در صورتی که حجم کمتری را مصرف کرده‌اید و این به لاغری کمک زیادی می‌کند.

 

بهره‌گیری از حرکات کششی در ابتدا روز

برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر نرمش را در اولویت قرار دهید. کمی زودتر از خواب بیدار شوید و حدود 10 الی 15 دقیقه را به حرکات کششی اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود تا گردش خون در بدنتان زیاد شود و به انعطاف پذیری و ریلکس شدنتان کمک می‌کند.

نرمش صبحگاهی
نرمش صبحگاهی

حتما چای بنوشید

شاید عجیب باشد اما نوشیدن چای بخشی از سبک زندگی سالم است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. بدن در طول روز نیازمند آنتی اکسیدان می‌باشد که می‌توانید با مصرف چای، بدلیل سرشار بودن از این ماده معدنی، این نیاز را برطرف کنید. ‌

چای ‌هایی چون چای سبز و ماچا را در اولویت قرار دهید. اگر از طعم ماچا خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از ماچاهایی با افزودنی نظیر ماچا چاکلت استفاده کنید.

 

خودتان را به چالش بکشید

برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید بعضی از مواد غذایی را نیز کنار بگذارید. سعی کنید دو یا سه ماده غذایی که برایتان مضر است را از برنامه غذاییتان خارج کنید. این کار را با یک روز در هفته آغاز کنید و کم کم به هفت روز هفته برسانید تا بطور کامل از برنامه غذاییتان حذف شود. در این برنامه مصرف سبزیجات را بیشتر کنید و کربوهیدرات‌هایی نظیر برنج را به حداقل برسانید.

تغذیه سالم اساسی‌ترین بخش از زندگی سالم است. پس اگر زندگی سالم و با عمر طولانی می‌خواهید حتما سالم‌خواری را دنبال کنید.

 

نتیجه گیری

با هم دیدیم که با انجام چند تغییر کوچک در برنامه زندگیتان می‌توانید سبک زندگی سالم‌تری را تجربه کنید. به نظرتان کسی هست که خواهان زندگی سالم‌تری نباشد؟ پس از امروز با همین تغییرات کوچک شروع کنید. مطمئنا تاثیر زیاد آن را در کیفیت زندگیتان خواهید دید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *