جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تغذیه دانش آموزان به‌همراه 11 خوراکی سالم و خوشمزه

فهرست مطالب

هر چه به انتهای تابستان نزدیک می‌شویم، بیشتر حال و هوای مدرسه را احساس می‌کنیم. با شروع ماه مهر نیز، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین این است که برای تغذیه دانش آموزان خود، چه چیزی تهیه کنند.

تغذیه‌ای که به قدری خوشمزه باشد تا فرزندشان سراغ خوراکی‌هایی نظیر چیپس و پفک و… نرود. از طرفی تغذیه آنها باید به اندازه کافی سالم و مغذی باشد که در طول روز، فرزندشان احساس ضعف نکند. تغذیه سالم برای کودکان، امری حیاتی است که والدین باید توجه کافی به آن داشته باشند.

دانش آموزان، روزانه حداقل 5 ساعت را در مدرسه می‌گذرانند. همین امر باعث می‌شود تغذیه آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کند. زیرا کودکان علاوه بر فعالیت ذهنی، نیاز به انرژی برای فعالیت‌های بدنی خارج از کلاس دارند.

در این مقاله قصد داریم شما والدین گرامی را با انواع تغذیه خوشمزه و در عین حال مفید آشنا کنیم.

11 خوراکی سالم و خوشمزه برای تغذیه دانش آموزان
تغذیه دانش آموزان

 

تغذیه دانش آموزان با بیسکویت

بیسکویت‌های مختلفی وجود دارند، اما مناسب‌ترین آنها بیسکویت ترد است. بیسکویت‌های ترد مثل ساقه طلایی، وقتی با مواد مغذی دیگر ترکیب شوند، می‌توانند به یک خوراکی بسیار خوشمزه برای تغذیه دانش آموزان تبدیل شوند.

با قرار دادن مقداری پنیر یا کره، در بین بیسکویت نیز می‌توانید، پک جذاب‌ تری را برای فرزند خود فراهم کنید.

 

تغذیه با بیسکوییت
تغذیه با بیسکویت

 

نوشیدنی‌های جذاب در تغذیه دانش آموزان

در تغذیه دانش آموزان حتما از نوشیدنی‌ها هم استفاده کنید. نوشیدنی‌ها علاوه بر جذاب بودنشان برای بچه‌ها، می‌توانند آن‌ها را در طول روز هوشیارتر نگه دارند.

ضمن اینکه کودکان دبستانی یا پیش دبستانی به سختی قدشان به شیر آبخوری می‌رسد، بد نیست هر از چند گاهی برای دانش آموز خود یک شیر بسته بندی شده تهیه کنید تا از کلسیم موجود در آن بهره‌مند شوند.

 

سالاد، یک تغذیه اقتصادی برای تغذیه دانش آموزان

شاید متنوع ترین نوع تغذیه دانش آموزان، سالاد باشد. همه چیز می‌تواند سالاد به حساب بیاید.

اجزای اصلی سالاد حتما نباید از گوجه، خیار و کاهو تشکیل شده باشد. سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، کلم و پروتئین‌ها همگی می‌توانند اجزای سالاد را تشکیل دهند.

سالاد سبزیجات، می‌تواند از انواع سبزی‌ها مثل جوانه‌ها، کلم، کاهو، سبزی خوردن و… با ترکیبی از مواد مغذی دیگر مثل لوبیا، گوجه و تخم مرغ، تشکیل شده باشد.

سالاد میوه نیز، با ترکیب میوه‌هایی نظیر سیب، خیار، موز و آلو درست می‌شود که مطمئنا ترکیب آنها با یکدیگر می‌تواند یکی از خوشمزه ترین انواع سالاد را برای فرزندتان به ارمغان آورد.

سالادهای دیگری نیز هستند که از مرغ، ژامبون و تن ماهی تشکیل می‌شوند. اما پیشنهاد ما این است که هر چه کمتر از تغذیه گوشتی استفاده کنید، برنامه غذایی سالم‌تری خواهید داشت. از این گونه سالادها فقط برای رفع هوس فرزندتان نسبت به فست فود استفاده کنید.

 

کوکو و کتلت، تغذیه مورد علاقه کودکان

یکی دیگر از مواد مغذی جذاب برای کودکان، کتلت، کوکو و انواع شامی است که می‌توانید با افزودن گوجه و خیار در کنار آن‌ها، یک خوراکی خوشمزه برای تغذیه دانش آموزان فراهم کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که از روغن زیادی در سرخ کردن آن استفاده نکنید، تا بتوان آن را به صورت سرد هم میل کرد.

 

پیتزای اقتصادی با نان معمولی

یک پیتزای سالم خانگی، شامل نان، پنیر پیتزا، رب گوجه یا سس گوجه و ریحان است. ابتدا روی نان را با رب یا سس گوجه کاملا پوشش دهید، سپس پنیر پیتزا و سبزی ریحان را اضافه کرده و داخل فر( یا حتی خود ماهی تابه) قرار داده و منتظر بمانید تا پنیر پیتزا به خوبی بپزد. به همین سادگی یک فست فود خوشمزه برای تغذیه دانش آموزان تهیه کردید که سالم و مغذی نیز هست.
البته به دلخواه خودتان، می‌توانید تن ماهی، مرغ، قارچ و پیاز هم به مواد پیتزا اضافه کنید، اما ترجیحا برای تغذیه دانش آموزان سعی کنید از مواد مغذی سبک‌تری استفاده کنید تا در طول روز به مشکل نخورند.

 

شورینی‌ها در تغذیه دانش آموزان

توجه داشته باشید که هر چه تغذیه دانش آموزان در اندازه‌های کوچکتری باشند، احتمال خورده شدن آنها بیشتر است. شاید به این دلیل است که با این کار می‌توانند در هنگام قدم زدن و بازی کردن نیز، خوراکی‌هایشان را میل کنند. شورینی‌ها شامل پیراشکی، سمبوسه و نظیر آن‌هاست، که آماده کردن آن‌ها می‌تواند کار ساده‌ای باشد.

 

شورینی کوچک
شورینی کوچک

 

ساندویچ با نان همبرگر

نان همبرگر می‌تواند برای تغذیه دانش آموزان هم از نظر ظاهری و هم از نظر طعم بسیار جذاب باشد. با افزدون پنیر، سبزی، گردو، میوه، کره و مربا می‌توانید ساندویچ درست کنید. حتی با به کار بردن پنیر پیتزا یا هر پنیر دیگری، می‌توانید طعم آن را جذاب تر هم کنید. برای درست کردن برگر هم می‌توانید از گوشت، جعفری خردشده و خمیر خشک شده استفاده کنید و کاملا یک ساندویچ ارزان قیمت تهیه کنید.

 

ماکارونی، پاستا و نودل

عملا هر چیزی که با این سه ماده مغذی ترکیب شود، می‌تواند برای تغذیه دانش آموزان جذاب باشد.

لوبیا قرمز را دو روز قبل خیس کنید و سپس با ادویه‌های گرم نظیر زیره بجوشانید. می‌توانید جهت رفع نفخ نیز، یک خیار داخل آن انداخته و سپس آن را دور بیندازید. پس از پخت کامل لوبیا، پاستای شکل دار را جوشانده و آبکش کنید تا بعد از آن لوبیا را اضافه کنید. سرانجام، با افزودن روغن و پیاز حلقه حلقه شده، این خوراکی سالم و خوشمزه آماده خواهد شد.
ماکارونی را بپزید و به جای سس گوشت، از پنیر پیتزا استفاده کنید. چنانچه ماکارونی را با مقداری کره ترکیب کنید می‌توانید یک مدل جدید و خوشمزه نیز داشته باشید.

 

یک ایده نو در تغذیه دانش آموزان

ایده جذابی که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم، رول کره بادام زمینی، گرانولا و سیب است. ابتدا تکه‌ای نان را پهن کنید و آن را با کره بادام زمینی آغشته کنید. سپس سیب خرد شده را در آن پخش کنید. حالا گرانولا، کشمش و دارچین را اضافه کنید. لقمه را بپیچید و آن را دو نصف کرده و در یک ظرف یا کیسه قرار دهید تا یک تغذیه سالم برای دانش آموز خود تهیه کرده باشید.

 

گرانولا و بادام زمینی
گرانولا و بادام زمینی

 

صبحانه فراموش نشود

اگرچه میان وعده می‌تواند انرژی کافی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد، اما همچنان صبحانه جایگاه ویژه خودش را داراست. به هیچ وجه از صبحانه دریغ نکنید. اغلب دانش آموزانی که به تازگی وارد مدرسه شده‌اند، صبحانه خوردن برایشان دشوار است. والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب، قبل از شروع مدارس، کودکان خود را به زود بیدار شدن عادت دهند.

 

خوراکی‌های سنتی

همیشه از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها درباره مواد مغذی قدیمی شنیده‌ایم. این تغذیه‌ها می‌توانند شامل نان، پنیر، خرما، گردو، بادام، کشمش، میوه‌های خشک، آجیل، سبزی‌ها، مواد لبنی و… باشند.

به یاد داشته باشیم، این نوع خوراکی‌ها شاید برای کودکان امروزی به اندازه کافی جذاب نباشند، اما با کمی تلاش می‌توان آنها را عاشق این خوراکی‌ها کرد. این امری مهم است، زیرا نمی‌توان به سادگی از فواید این نوع خوراکی‌ها عبور کرد.

 

در تغذیه دانش آموزان به یاد داشته باشید که:

تنها تغذیه دانش آموزان نیست که باعث جذب آن‌ها به سمت غذا می‌شود، بلکه استفاده از ظروف و بسته بندی جذاب نیز تاثیر به سزایی در جذاب نمودن غذاها دارد. ضمن اینکه هر چه از مواد مغذی سنگین مثل گوشت و مرغ، کمتر استفاده کنید نتیجه مطلوب تری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *