جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

طبع روغن زیتون و فواید آن برای بدن

فهرست مطالب

طبع روغن زیتون گرم و تر می‌باشد. این روغن یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است. سرشار از آنتی اکسیدان بوده و چربی اصلی موجود در آن اسیدهای چرب اشباع نشده غیر اشباع (MUFAs) است که کارشناسان آن را یک چربی مفید می‌دانند.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی منجر به طیف وسیعی از شرایط و بیماری های سلامتی شود. روغن زیتون فوق بکر دارای طعمی تلخ است ، اما حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به انواع دیگر است.

طبع روغن زیتون

 

طبع روغن زیتون و انواع روغن زیتون

  1. پومس : روغنی که توسط حلال‌های شیمیایی یا فیزیکی از تفاله‌های زیتون می‌گیرند.
  2. فرابکر: که بهترین نوع روغن زیتون است و بدون استفاده از مواد شیمیایی و فقط به طریق مکانیکی اعمال می‌شود.
  3. بکر: در درجه بعدی روغن زیتون، از نظر کیفیت قرار می‌گیرد.
  4. لامپانت: غیرخوراکی بوده و به علت کیفیت خیلی پایین حتما پس از تصفیه مصرف می‌شود.
  5. معمولی: از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.
  6. تصفیه شده: اصطلاحا بی بو که متاسفانه اکثر خواص آن گرفته شده تا به ذائقه مردم خوش بیاید.

 

روغن زیتون محصول کجاست و چگونه تهیه می‌شود؟

روغن زیتون از فشردن میوه زیتون حاصل می‌شود. زیتون یک محصول سنتی در منطقه مدیترانه است. افراد ساکن در مناطق مدیترانه‌ای از روغن زیتون در پخت و پز ، مواد آرایشی ، دارویی ، صابون و به عنوان سوخت لامپ های سنتی استفاده می‌کردند اما امروزه این روغن در سراسر جهان محبوب شده است.

در کشورهای مدیترانه ای مانند یونان و ایتالیا زیتون را در روغن زیتون یا آب شور نگهداری می‌کنند که تازه بماند، تا بتوانند از زیتون تازه در رژیم غذایی خود مانند سالاد و یا پیتزا و لازانیا استفاده نمایند. آنها از روغن زیتون برای پخت نان ، از آب نمک آن برای پاستا ، پخت و پز یا سس سالاد استفاده می‌کنند. برخی افراد روغن آن را با قاشق برای اهداف دارویی مصرف می‌کنند.

 

طبع روغن زیتون بهبود سیستم قلبی عروقی

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم مدیترانه ای است. به نظر می رسد افرادی که این رژیم را مصرف می کنند نسبت به افرادی که رژیم های دیگر را دنبال میکنند ، امید به زندگی بالاتری دارند، از جمله خواص این رژیم کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی است.

مطالعه ای در سال 2018 تعداد حوادث قلبی عروقی را در بین افرادی که رژیم مدیترانه ای مصرف کرده اند ، یا با روغن زیتون یا آجیل یا رژیم کم چربی مقایسه کرده است.

افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف می‌کردند ، چه با روغن زیتون و چه آجیل ، شیوع بیماری های قلبی عروقی کمتری نسبت به رژیم های کم چرب داشتند.

نتایج یک مطالعه 2017 نشان داد که پلی فنول های موجود در روغن زیتون با کره اضافی می‌توانند از بیماری های قلبی عروقی ، آترواسکلروز ، سکته مغزی ، اختلال عملکرد مغز و سرطان محافظت کنند. پلی فنول‌ها نوعی آنتی اکسیدان هستند. سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان ایمنی غذا در اروپا توصیه می‌کنند هر روز حدود 20 گرم یا دو قاشق غذاخوری (قاشق غذاخوری) روغن زیتون فوق العاده بکر مصرف کنید تا خطر بیماری قلبی عروقی کاهش یابد.

 

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک نوعی بیماری است که با گروهی از عوامل خطر که خطر بیماری را افزایش می‌دهند مشخص می‌شود. از جمله چاقی ، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا

نویسندگان یک متاآنالیز در سال 2019 نتیجه گرفتند که روغن زیتون در یک رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است ویژگی های سندرم متابولیک مانند التهاب ، قند خون ، تری گلیسیرید (چربی در خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” را بهبود بخشد، در مقابل ، به نظر می‌رسد سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد.

 

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند، اما همه یافته ها این موضوع را تأیید نمی‌کند. طبق تحقیق منتشر شده در سال 2019، روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. آزمایشات آزمایشگاهی شواهدی یافت که نشان می‌دهد آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون در محافظت از بدن در برابر التهاب ، آسیب اکسیداتیو و تغییرات اپی ژنتیکی موثر هستند.

 

روغن زیتون در جلوگیری از آلزایمر

در سال 2016 ، برخی از دانشمندان اظهار داشتند که گنجاندن روغن زیتون فوق بکر در رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ممکن است به دلیل تأثیر محافظتی آن بر رگهای خونی مغز باشد.

محققان با مطالعه بر روی موش‌ها در سال 2019 نتایجی را منتشر کردند که مصرف روغن زیتون فوق بکر غنی از اولئوکانتال است و می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک کند. اولئوکانتال یک ترکیب فنلی است که در روغن زیتون بسیار بکر وجود دارد.

 

طبع روغن زیتون

بهبود عملکرد کبد

یک بررسی در سال 2018 از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که مولکول‌های موجود در روغن زیتون بسیار بکر ممکن است به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبدی کمک کنند. به نظر می‌رسد MUFA های روغن که عمدتا اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنلی آن از التهاب، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که منجر به آسیب کبدی می‌شود جلوگیری می‌کند.

 

بهبود عملکرد روده

بیماری التهابی روده (IBD) باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود. کولیت اولسراتیو و بیماری کرون از انواع IBD هستند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که فنل موجود در روغن زیتون با تغییر میکروب‌های موجود در روده ممکن است به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک کند. این می‌تواند برای مبتلایان به کولیت و انواع دیگر IBD ها مفید باشد. نویسندگان خاطر نشان كردند كه برای تأیید این نتایج مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

 

نتیجه گیری

روغن زیتون سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن می‌باشد و با قرار دادن روغن زیتون در رژیم غذایی خود به عملکرد سیستم و متابولیسم بدن خود کمک کنیم.

 

پیشنهاد کتووانیلا برای شما:

درمان یبوست با روغن زیتون

تاثیر روغن زیتون بر مو

 

[button size=”medium” style=”primary” text=”خرید روغن زیتون” link=”https://ketovanilla.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/” target=”_blank”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *