جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

گنجینه ای از تغذیه سالم برای کودکان

فهرست مطالب

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، تغذیه سالم برای کودکان است که این نگرانی با شروع شدن فصل مدرسه چندین برابر می‌شود. زیرا در دوران کودکان به غذاهای فست فودی و آماده  گرایش بیشتری پیدا می‌کنند و این موضوع تاثیر زیادی در روند رشد و یادگیری آن‌ها خواهد گذاشت.

تشویق به داشتن الگو تغذیه سالم برای کودکان، کار آسانی نبوده و ما باید تلاش کنیم که با رعایت اصول تغذیه سالم، باعث شویم که آن‌ها از بهره هوشی و سلامت خوبی برخوردار شوند.

متناسب با سن کودک، الگو تغذیه‌ای نیز متفاوت می‌باشد. اما مواردی چون پروتئین، کلسیم و ویتامین‌ها باید در تمامی سنین کودکی در گروه تغذیه سالم برای کودکان قرار گیرد، در غیر اینصورت کمبود آن‌ها در بدن کودک می‌تواند فرایند رشد را با اختلال همراه سازد.

با فراهم کردن یک رژیم غذایی غنی، تغذیه‌ سالمی برای کودکان فراهم خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

 

تغذیه سالم برای کودکان
تغذیه سالم برای کودکان

 

تغذیه کودکان 1 الی 2 سال 

کودکان از یک سالگی به بعد علاوه بر غذاهایی که می‌خورند، می‌توانند از غذاهای سفره خانواده هم استفاده کنند. به دلیل اینکه کودکان رشد سریع و مقاومت کمی در برابر بیماری‌ها دارند و دندان هایشان هنور کامل نشده است، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • حجم غذا کم اما پرانرژی و زود هضم
  • دفعات غذایی زیاد

همان‌طور که گفتیم کودکان رشد سریع و فعالیت زیادی دارند و از طرف دیگر حجم معده آن‌ها کم و دندان‌هایشان کامل نیست. لذا لازم است نکاتی را در تغذیه سالم برای کودکان توجه کنیم:

  • علاوه بر استفاده از شیر مادر، 5 الی 6 مرتبه در روز به کودک غذا بدهید.
  • به غذای کودک کمی کره اضافه کنید تا مقوی‌تر شود.
  • غذای کودک را کاملا پخته به او بدهید و مطمئن شوید که غذایش سرد شده باشد.
  • قبل از اینکه ادویه‌جات و فلفل به غذای خانواده اضافه کنید، غذای کودک را جدا کنید.
  • باقی‌مانده غذا را در یخچال و فریزر نگهداری کنید تا فاسد نشود.
  • مایعات را همیشه با قاشق یا فنجان به او دهید.
  • اگر کودکتان گرفتار یبوست شده است، در تهیه سوپ، علاوه بر سبزی، برگ زردآلو و آلو هم به غذایش اضافه کنید.

 

یبوست در کودکان
یبوست در کودکان

 

تغذیه کودک 3 الی 5 سال

بعد از دوسالگی با کمتر شدن روند رشد، اشتهای کودک نیز کاهش می‌یابد. بنابراین باتوجه به رشد کودک، تقاضا برای تغذیه سالم برای کودکان دچار دگرگونی می‌شود.
کودک در یک سالگی به 1000 کیلوکالری انرژی و در سه سالگی به 1300 کیلوکالری انرژی نیاز دارد که البته نسبت به فعالیت فیزیکی کودک این عدد متغیر می‌باشد.

تغذیه سالم برای کودکان باید شامل 5 گروه زیر باشد:

  • نان و غلات
  • میوه‌ها
  • سبزی‌ها
  • شیر و لبنیات
  • گوشت‌ها

کودکان همواره در حال رشد هستند و تغذیه سالم برای کودکان حتما باید شامل موارد زیر باشد:

نکات تغذیه سالم برای کودکان

انرژی موردنیاز کودک

کودک برای رشد و فعالیت‌های فیزیکی و مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی به انرژی نیاز دارد که با مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای (نان و برنج) و چربی‌ها (کره و روغن) این انرژی تامین می‌شود. کودکانی که تحرک و فعالیت فیزیکی زیادی دارند، نیازشان به انرژی، بیشتر از کودکانی است که فعالیت و تحرک کمتری دارند.

پروتئین ضروری در تغذیه سالم برای کودکان

کودک در حال رشد است و برای ساخت ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن و مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا به پروتئین نیاز دارد که پروتئین با مصرف شیر، ماست، گوشت قرمز و سفید، پنیر، تخم مرغ و یا ویتامین‌های گیاهی مثل حبوبات و غلات تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: در مورد تغذیه سالم چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

ویتامین‌ها و املاح معدنی از ضروریات تغذیه سالم برای کودکان

کودکان برای حفظ سلامتی و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها به ویتامین‌ها و املاح نیاز دارد و با مصرف روزانه منابع غذایی حاوی آن‌ها می‌تواند نیازهای خود را برآورده کند. مانند ویتامین A که در مواد غذایی مانند (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی های سبز و زرد مثل خیار، کاهو، هویج و…) وجود دارد.

 

نان و غلات
نان و غلات

 

میزان نمک مجاز برای کودکان

میزان نمک مورد استفاده برای کودکان و بزرگسالان باهم متفاوت است. در بزرگسالان مصرف حداکثر 6 گرم در روز مجاز است ولی مصرف نمک در کودکان باید از این میزان کمتر باشد. میزان مجاز مصرف نمک در روز برای کودکان بین 3 تا 6 گرم است. بنابراین سعی کنید میزان نمک موجود در غذای کودک را محاسبه و مراقبت کنید.

نوشیدنی‌های مناسب کودکان

بهترین نوشیدنی برای کودکان شیر و آب است. زیرا این نوشیدنی برای دندان‌های کودک نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید نیز هست. نوشیدنی‌های دیگری که حاوی شکر هستند مانند نوشابه باید به ندرت و یا به همراه غذا به کودک داده شوند تا تاثیر مخربی که روی دندان‌ها می‌گذارد، کمتر شود.

 

نوشیدنی‌های مناسب برای کودکان
نوشیدنی‌های مناسب برای کودکان

 

تحقیقات نشان داده بیشتر کودکان و نوزادان باید هرچیز جدیدی را بین 7 تا 10 بار امتحان کنند تا خوششان بیاید بنابراین از معرفی غذاهای جدید به کودکان نترسید. روش خوبی که برای غذا دادن به بچه‌ها وجود دارد این است که به آن‌ها بگوییم که مزه کردن چیزهای جدید نشان دهنده بزرگ شدن آن‌هاست.

نتیجه گیری

بسیاری از بیماری‌های کودکان در اثر ضعف تغذیه است. اگرچه درحال حاضر سطح آگاهی و دانش جامعه نسبت به مواد غذایی و الگوی تغذیه بالا رفته است ولی در موارد زیادی داشتن علم و آگاهی باعث عمل صحیح نمی‌شود. به عنوان یک پدر و مادر خوب سعی کنید تغذیه سالم برای کودکان فراهم و برنامه غذایی مناسبی را برای کودکانتان طراحی کنید. از خرید شیرینی‌ها بپرهیزید و غذاهای مصرفی کودک را کنترل کنید و در کل، غذا خوردن را به برنامه‌ای آموزشی تبدیل کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *