جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

چه افرادی نباید از رژیم کتوژنیک استفاده کنند؟

فهرست مطالب

هنگامی که تصمیم به انجام هر گونه تغییر قابل توجه در عادات غذایی خود می‌گیریم، می‌بایست به برخی موارد ایمنی توجه داشته باشیم. در این راهنما، به بررسی آنچه که باید از رژیم کتوژنیک بدانید، می‌پردازیم تا بتوانید به درستی آن را انجام داده و در آینده دچار مشکل نشوید. درضمن فراموش نکنید که پیش از اقدام به این رژیم، با پزشک خود مشورت کنید؛ این امر به ویژه در رژیم‌های کتوژنیک کم کربوهیدرات بسیار مهم است. برای مطالعه بیشتر درباره بایدها نبایدهای رژیم کتوژنیک روی مقاله زیر کلیک کنید.

بیشتر بدانید: بایدها و نبایدهای خوراکی در رژیم کتوژنیک چیست؟

بایدها و نبایدهای رژیم کتوژنیک برای زنان باردار

کتوز (زیاد بودن کتون‌ها در بدن) طولانی مدت مادر با مشکلات رشدی در کودک همراه است که می تواند بر رشد مغز کودک تأثیر بگذارد و خطر ایجاد نقص در لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را افزایش دهد. از آنجا که خطر آسیب دیدن کودک از کتوز در دوران بارداری بسیار زیاد است، رژیم کتوژنیک توسط پزشکان توصیه نمی‌شود.

رژیم کتوژنیک برای زنان باردار
رژیم کتوژنیک برای زنان باردار

افرادی که داروهای پایین‌آورنده‌ی قند خون مصرف می‌کنند

داروهای زیر می‌توانند منجر به پایین آمدن قند خون شوند:

  • انسولین
  • سولفونیل اوره‌ها (گلیبنکلامید، گلیکلازید، گلیمپرید، گلیپیزید، تولبوتامید)
  • گلینیدها (نگاتلینید، رپاگلینید)

دلیل این امر این است که این داروها برای افزایش انسولین در بدن طراحی شده‌اند و این باعث کاهش قند خون می‌شود.

پیروی از یک رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات کم با توجه به این که این داروها می‌توانند خطر پایین آمدن قند خون را افزایش دهند، ممکن است مشکل‌ساز باشد. بنابراین بسیار مهم است که قبل از شروع به انجام رژیم کتوژنیک با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد پایین‌آمدن قند خون شما، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد.

اگر پزشک شما با مصرف داروهای پایین ‌آورنده‌ی قند خون هنگام انجام این رژیم مخالفتی نداشت، توصیه ‌می‌شود هنگام تغییر در میزان مصرف کربوهیدرات، برای احتیاط بیشتر، به طور منظم آزمایش گلوگز خون انجام دهید.

رژیم کتو
رژیم کتو

بایدها و نبایدهای رژیم کتوژنیک برای کودکان

این رژیم سال‌هاست که در کودکان برای درمان تشنج با رعایت ایمنی و با نظارت پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قبل از شروع رژیم کتوژنیک، باید ملاحظات زیادی در نظر داشته باشید از جمله این که تضمین کنید در تامین مواد مغذی لازم برای رشد کودکان (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) تعادل رعایت شده است.

به همین دلیل قبل از شروع رژیم کتوژنیک در کودکان، باید با پزشک و متخصص تغذیه مشورت شود.

افراد با سابقه‌ی بیماری صفرا

در گذشته به افرادی که به بیماری سنگ صفرا مبتلا بودند توصیه می‌شد که از رژیم‌های حاوی چربی پرهیز کنند و NHS اعلام کرد که رژیم‌های غذایی حاوی چربی بسیار کم ممکن است رشد سنگ کیسه صفرا را تقویت کنند.

اگر می خواهید رژیم کتوژنیک را دنبال کنید و به سنگ کیسه صفرا مبتلا هستید، خوردن چربی در ابتدا ممکن است منجر به احساس درد در کیسه صفرای شما شود.

ورزشکاران حرفه‌ای

رژیم کتوژنیک برای افرادی که علاقه‌مند به کاهش متابولیسم بدن خود هستند مانند افراد مبتلا به اضافه‌وزن و همچنین مبتلایان به بیماری دیابت، می‌تواند مناسب باشد. اما این رژیم برای ورزشکاران حرفه‌ای که علاقه‌مند به ساخت عضله و فرم‌دهی به عضلات خود هستند، مناسب نیست.

عوارض طولانی مدت رژیم کتوژنیک

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری‌هایی همچون سنگ کلیه، نارسایی کبد، تضعیف سیسیتم ایمنی بدن، اختلال در عادات ماهیانه و اختلال در ضربان قلب از عوارض این رژیم به مدت طولانی هستند. گرچه تمامی این علائم در یک فرد رخ نمی‌دهد، اما این رژیم به هیچ عنوان نباید به مدت طولانی و دائمی استفاده شود و باید تحت نظارت پزشک متخصص و در یک بازه‌ی زمانی مشخص اجرا شود، در غیر این صورت زیان‌آور خواهد بود.

بایدها و نبایدهای رژیم کتوژنیک
عوارض طولانی مدت استفاده از رژیم کتوژنیک

نتیجه

یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های تناسب اندام و کاهش وزن، رژیم کتوژنیک می‌باشد. این رژیم علاوه بر مزایای فراوان و کمک به کنترل بیماری‌هایی همچون صرع، سرطان و…، می‌تواند برای افرادی همچون زنان باردار، کودکان، ورزشکاران حرفه‌ای و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مضر باشد. اگر شما نیز تصمیم به اجرای این رژیم دارید، توصیه می‌کنیم که پیش از آن با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید و بایدها و نبایدهای رژیم کتوژنیک را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *