جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تأثیر رژیم غذایی کتوژنیک روی پوست

فهرست مطالب

رژیم های غذایی ضدالتهابی ممکن است باعث بروز مشکلی به اسم پروریگو پیگمنتوزا ‌شوند که بر حسب معمول به نام کهیر‌های کتونی شناخته می شوند. در رژیم‌ غذایی کتوژنیک ، اشخاص عمدتا ناگزیر می شوند نان و ماکارانی را با غذا‌هایی که چربی بالایی دارند عوض کنند. کره بادام زمینی و آووکادو از آن دست مواد غذایی چرب هستند. از دست دادن وزن در زمان کوتاه که خیلی از اشخاص در رژیم‌ کتو به آن دست پیدا می کنند، علتی رایج است. اما تأثیر رژیم‌ غذایی کتوژنیک بر روی پوست تاکنون به طور کامل مشخص نشده است. بعضی از افراد می گویند که گرفتن این رژیم، پوستشان را شفاف ‌تر و روشن‌تر ساخته است؛ در مقابل بعضی دیگر با مشکلات پوستی چون کهیر‌های قرمز و خارش‌دار در سمت بالاتنه مواجه می‌شوند.

در رژیم غذایی کتوژنیک به جای اینکه کربوهیدرات برای تامین انرژی بسوزد، چربی‌ها  می سوزند و شما حس سیرشدگی بیشتری می کنید. با اضافه کردن چربی‌های مضاعف به برنامه غذایی و کنار گذاشتن کربوهیدرات‌ها، بدن را به یک وضعیت طبیعی متابولیکی می رسانید که کتون زدگی نامیده می شود. طی این وضعیت، بدن چربی‌ها را به کتون‌ها مبدل می‌کند و کتون‌ها جای پروتئین و کربوهیدرات،‌ به مرجع اساسی انرژی تبدیل می‌شوند. بدین ترتیب از نظر تئوریک وزنتان کم خواهد شد.

مزایای رژیم غذایی کتوژنیک

اگر چه رژیم غذایی کتوژنیک در ابتدا برای کمک به بیماری صرع در بچه ها ساخته شد، ولی نوشته ها و سفارش های پس از آن تاکید داشتند که مصرف بیشتر چربی و کم کردن مصرف کربوهیدرات قادر است راهی تأثیرگذار برای مهار بیماری مانند سرطان و کاهش سطح قند خون در بیماری دیابت نوع دوم باشد؛ ولی امروزه، کم کردن وزن شایع ترین ثمره ای است که در خصوص رژیم کتوژنیک مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

عارضه های نامطلوب رژیم کتو

مصرف بسیار کم کربوهیدرات این توانایی را دارد وادارتان سازد فیبر خیلی کمی استفاده و به دنبال آن عوارضی در قسمت گوارش پیدا کنید.

یبوست عارضه ای شایع در رژیم کتوژنیک است زیرا استفاده از غذا‌های فیبردار، میوه و سبزی خیلی کم می‌شود. عارضه اصلی و مهم آن این است که محدود کردن برخی مواد در رژیم کتوژنیک ممکن است سبب بروز مشکلاتی در خوردن بعضی اشخاص شود. به همین جهت رژیم کتوژنیک به افرادی که پیشینه اختلال خوردن دارند، پیشنهاد نمی‌شود.

 اثرگذاری روی پوست

چنانچه به رژیم کم کربوهیدرات به  طور صحیح عمل شود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی پوست داشته باشد. به این معنی که با کنار گذاشتن کربوهیدرات‌های ساده و مصرف چربی‌های سالم بیشتر خواهید توانست التهاب‌های زیاد بدن را کاهش دهید. التهاب، علت پایه ایجاد آکنه است. کربوهیدرات‌های ساده باعث برور التهاب در پوست می شوند. زمانی که شما التهاب بدنتان را کاهش می‌دهید، تاثیر آن را روی پوست خود خواهید دید، زیرا پوست تان برق تر خواهد شد و کمتر ملتهب می‌شود.

تأثیر افزایش مصرف چربی روی پوست

اسید‌های چرب امگا ۳ برای پوست و مو فواید بی شماری دارند. بعضی از افراد مضطرب هستند که افزایش استفاده از چربی سبب مشکلات پوستی چون آکنه ‌شود، اما این گونه نیست. زیرا مسئله این است که شما در رژیم کتو اجازه ندارید هر نوع چربی استفاده کنید.

رژیم کتوژنیک برای پوست تأثیر مثبت دارد یا خیر؟

اگرچه رژیم کتوژنیک این قابلیت را داراست که مشکل آکنه را رفع کند ولی این تأثیر تا به حال تضمین نشده است. زیرا جدای از همه‌ این بحث ها، پوست هر شخصی با دیگر افراد تفاوت دارد.

مصرف بیشتر چربی‌های سالم و مفید چون سالمون و گردو در رفع خشکی پوست، خارش پوست و پوسته شدن آن تأثیر دارد.

رژیم غذایی کتوژنیک
رژیم غذایی کتوژنیک

به طور مثال مجاز بودن در استفاده از فرآورده های لبنی همچون کره و پنیر و خامه در رژیم کتو ممکن است برای برخی از اشخاص باعث بروز مشکلاتی شود. برای برخی از آنها لبنیات علت بروز آکنه است؛ از این رو می‌توانید آزمایش کنید تا بفهمید استفاده از لبنیات چه اثری بر روی پوست شما می گذارد.

به خاطر داشته باشید که این رژیمی برای بهتر ساختن پوشت شما نیست. از این رو چنانچه تمایل دارید پوستتان شفاف تر شود، می توانید تحولاتی در شیوه و روش زندگی ‌تان ایجاد کنید. به طور مثال به اندازه کافی آب بنوشید، از چربی‌های اشباع شده یا همان چربی‌های بد مصرف نکنید و مصرف کربوهیدرات‌های ساده را کاهش دهید.

سخن پایانی

هر دلیلی برای گرفتن رژیم غذایی دارید باید با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. اگر چه اشخاصی که دیابت نوع دوم دارند امکان دارد رژیم کتوژنیک برایشان مفید باشد، ولی الزاما برای همه این طور نیست. به عنوان مثال افزایش استفاده از پروتئین امکان دارد باعث آسیب زدن به کلیه‌ها شود. افراد دیگری که نمی توانند از رژیم‌های کتوژنیک استفاده کنند مادران باردار، کودکان و افرادی که دارو‌های خاصی مصرف می ‌کنند هستند.

اگر شما هم تجربه ای در رابطه با تأثیری که رژیم کتوژنیک روی پوست می گذارد دارید، با ما در میان بگذارید.
کتووانیلا یکی از بهترین برندهای موفق در زمینه رژیم کتو با متخصصان خبره در این زمینه می تواند شما را به درستی راهنمایی کند تا با یک سبک جدید از زندگی سالم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *