جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تمامی خواص روغن زیتون و درمان بیماری‌ها با آن

فهرست مطالب

روغن زیتون، این ماده‌ی گیاهی پرخاصیت که اولین استفاده آن از تمدن مصر آغاز شد و در سراسر جهان رواج پیدا کرد. خواص روغن زیتون باور نکردنی است و در صنایع غذایی، پزشکی، آرایشی کاربرد‌های زیادی دارد.

خواص روغن زیتون برای بدن

این روغن طبیعی یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند بوده، حاوی ترکیبات فنولی است و خاصیت ضد التهابی دارد که بدن را از سموم مضر پاک می‌کند. با فراهم آوردن کلاژن لازم برای سلامت و نشاط بدن، از عملکرد سالم اندام‌ها و استخوان‌ها پشتیبانی می‌کند. روغن زیتون به علت سرشار بودن از ویتامین Eسیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌سازد.همچنین موثرترین ماده غذایی است که هضم را تنظیم می‌کند. خواص درمانی روغن زیتون در بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، آسم و بسیاری موارد دیگر در علم پزشکی ثابت شده است.

خواص روغن زیتون
خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون تصفیه نشده

روغن زیتون به دو صورت تصفیه شده و تصویه نشده وجود دارد که روغن زیتون تصفیه شده همان روغن زیتون معمولی است که از فرایندهای شیمیایی در آن بکار رفته است و روغن زیتون تصفیه نشده که به دو حالت بکر و فرابکر وجود دارد. از خواص روغن زیتون تصفیه نشده اینکه به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب اشباع نشده به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی ،کاهش کلسترول ، از بین نرفتن سلول‌های مغزی و ابتلا به بیماری‌های جدی مانند آلزایمر کمک می‌کند.

ماساژ روغن زیتون

خواص درمانی روغن زیتون به صورت مالیدن آن که از راههای درمانی سنتی به حساب می‌آید بسیار زیاد است. از جمله استفاده‌های این روش ماساژ پوست صورت با روغن زیتون و ماسک‌های ترکیبی آن برای زیبایی و پاک‌سازی پوست، از بین بردن آکنه و جوش‌های سر سیاه و لکه‌های ناشی از آنها است، همچنین مالیدن روغن زیتون به کف پا برای خشکی کف پا بسیار مفید است زیرا به راحتی در بافت‌ها نفوذ می‌کند.

خواص روغن زیتون تلخ

این روغن از زیتون تلخ که به رنگ سفید مایل به زرد و ظاهری تخم مرغی دارد به‌دست می‌آید. درخت این گیاه در جنگل‌های شمال بسیار وجود دارد. از خواص روغن زیتون تلخ مفید بودن آن در بیماری آسم و کنترل حمله‌های آسمی است، یکی دیگر از خواص درمانی آن قاعده‌آور بودنش است و همچنین برای ماساژ سر و درمان شوره سر با این محصول بسیار مناسب است.

درمان یبوست با روغن زیتون

یبوست یکی از مشکلات رایج است که در اکثر افراد اتفاق افتاده است، این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که دفع مدفوع به سختی باشد بعضی افراد اینطور می‌اندیشند که یبوست به تعداد دفعات کم در طول هفته تلقی می‌شود در صورتی که این‌گونه نبوده و در واقع به سفتی مدفوع یبوست می‌گویند.از علل آن هم میتوان به تغییرات هورمونی، دیابت، رژیم غذایی نامناسب، کم‌آبی بدن و مشکلات گوارشی اشاره کرد. یکی از خواص روغن زیتون بهبود یبوست و کمک به دفع راحت‌تر است. استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه برای بهبود یبوست بسیار مفید است، همچنین خوردن یک قاشق‌ غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا باعث جذب آن در روده‌ی کوچک شده و به نرم‌تر شدن مدفوع کمک می‌کند البته مصرف بیشتر از یک قاشق ممکن است باعث اسهال شود در نتیجه بیشتر از آن توصیه نمی‌شود.

درمان بواسیر با روغن زیتون

خواص درمانی روغن زیتون
خواص درمانی روغن زیتون

بواسیر یا هموروئید به التهاب رگهای مجرای مقعد می‌گویند که دفع مدفوع را با مشکل خونریزی، سوزش، درد مواجه می‌کند. این بیماری دو نوع داخلی و خارجی دارد. ممکن است عارضه در قسمت داخلی روده وجود داشته باشد که هموروئید داخلی است، اما اگر عارضه به صورت بیرون‌زدگی در قسمت مقعد دیده شود هموروئید خارجی است. این بیماری شایع که در ابتدا زیاد مهم به چشم نمی‌آید اگر در زمان مناسب به آن رسیدگی نشود امکان بروز سرطان روده نیز وجود دارد. بنابراین می‌توان در زمان‌های اولیه بیماری با استفاده از درمان‌های خانگی از پیشرفت آن جلوگیری کرد. یکی از موثرترین درمان‌ها، درمان با استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون به علت وجود خواص ضدالتهابی که دارد میتوان به صورت چرب نمودن عارضه از التهاب و تورم آن کاست همچنین خوردن روزانه آن باعث نرمی روده‌ها و راحتی اجابت مزاج می‌شود.

فواید روغن زیتون در دوره بارداری

دوران بارداری گرچه سخت است اما پر از لحظات بسیار زیباست، اما می‌تواند برای رژیم غذایی خانم ها چالش‌های مختلفی را به وجود آورد . شما می‌توانید با استفاده از خواص روغن زیتون در دوره بارداری ، رژیم خود را  تنظیم کرده و از شرایط بهتر و پایدارتری بهره مند شوید.قبل از اینکه روغن زیتون را در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهید، بهتر است بدانید که خواص روغن زیتون در دوره بارداری و طریقه مصرف آن چه‌طور خواهد بود. در ابتدا باید گفت که این رژیم در دوران بارداری هیچ خطری برای شما به همراه ندارد بلکه فواید بسیار زیادی داشته و شما می‌توانید با خیالی آسوده  آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. فواید استفاده از روغن زیتون برای زنان باردار بسیار زیاد بوده و حتی کودک متولد شده نیز در آینده از مزایای آن بهره مند خواهد شد.

درمان شقاق با روغن زیتون

شقاق یا فیشر مقعدی، زخم یا شکافی در قسمت مقعد فرد است که در زمان اجابت مزاج، معمولا با خونریزی، درد و سوزش همراه است. این بیماری معمولا با بواسیر یا هموروئید اشتباه گرفته می‌شود که برای تشخیص صحیح آن حتما باید به پزشک مراجعه کرد. بیماری شقاق نیز دو نوع خفیف، حاد و مزمن دارد که در صورت مزمن بودن نیاز به جراحی خواهد بود اما اگر در زمان خفیف بودن بیماری درمان شود دیگر نیازی به جراحی نخواهد نداشت.از خاصیت درمانی روغن زیتون، درمان خانگی آن برای بهبود این بیماری است. همان‌طور که گفتیم روغن زیتون باعث روان شدن داخل روده‌ها و نرمی آنها می‌شود و باعث می‌شود اجابت مزاج و دفع آن به راحتی انجام شود.

خواص روغن زیتون برای اگزما

اگزما یک عارضه‌ی پوستی است که در افراد مختلف با گروه‌های سنی متفاوت نیز بروز می‌دهد. از علائم شایع در آن میتوان به خشکی پوست، پوسته شدن پوست، قرمزی، زخم و خارش پوست اشاره کرد. برای درمان این بیماری اگرچه داروهای شیمیایی بسیاری وجود دارد اما استفاده از آنها امکان بروز عوارض دیگری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل استفاده از درمان‌های خانگی قابل قبول‌تر است، یکی از این درمان‌های خانگی استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون به علت دارا بودن ویتامینE ، اسیدهای امگا ۳ خاصیت نرم کنندگی دارد که خشکی پوست را از بین می‌برد و از التهاب پوست می‌کاهد. میتوان روغن زیتون را به تنهایی استفاده کرد یا اینکه با مواد دیگر مانند روغن نارگیل، شکر و روغن بچه به میزان مساوی مخلوط کرده و روی نواحی مورد نظر قرار دهید. توصیه میشود این کار را به صورت متوالی و روزانه استفاده کنید.

دیابت و روغن زیتون

روغن زیتون درمانی
روغن زیتون درمانی

یکی از خواص روغن زیتون در جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت است. از آنجایی که روغن زیتون سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می‌دهد ‌خطر ابتلا به دیابت را به حداقل می‌رساند. اگر روغن زیتون را در رژیم غذایی خود به‌طور مداوم قرار دهید از ابتلا به دیابت پیشگیری کرده‌اید بدین‌گونه که با استفاده از روغن زیتون از جذب چربی‌های اشباع شده جلوگیری کرده وبا مدیریت وزن میتوانید ابتلا به دیابت را کنترل کنید.

درمان شپش با روغن زیتون

یکی از عارضه‌های موهای سر شپش است که معمولا با خارش شدید همراه است که گاهی با چشم نیز دیده می‌شود. روغن زیتون به عنوان یک مهارکننده‌ی قوی برای شپش بکار می‌رود. برای رفع این عارضه تمام موهای سر را با روغن زیتون آغشته کنید و به آرامی ماساژ دهید، موهای خود را جمع کرده و با یک کلاه حمام یا حتی یک نایلون بپوشانید و به مدت ۳ تا ۸ ساعت نگه‌ دارید تا تمامی شپش‌ها از بین بروند، دقت کنید که هرچه زمان بیشتری بگذرد بهتر است. این کار را دو هفته به صورت متوالی هر سه روز یک بار انجام دهید تا رشد مجدد شپش‌ها تکرار نشود.

جمع‌بندی

در این مقاله به مزایای درمانی و خاصیت‌های بی‌نظیر روغن زیتون برای بیماری‌های مختلف و تاثیرات فوق‌العاده‌ی آن بر بدن، همچنین چگونگی کاربرد آن در موارد مختلف اشاره کردیم. در حقیقت باید گفت که این گیاه، راز یک زندگی سالم است که استفاده از آن همچنان در علم پزشکی توصیه می‌شود. بدین ترتیب شما می‌توانید با خرید محصولات سبد آروین، از مزایای درمانی خاص زیتون بهره‌مند شده و تنوع بالایی را با توجه به سلیقه خاص خودتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *