جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

فواید روغن نارگیل و درمان آفتاب سوختگی

فهرست مطالب

روغن نارگیل چیست؟ مگه نارگیل روغن داره!!!؟ در جواب سوال شما عزیزان باید گفت که بله نارگیل یک میوه بسیار مقوی و پرخاصیت که حتی درخت آن هم مصارف دارویی دارد که یکی از مشتقات نارگیل روغن آن است که به دو روش از نارگیل استخراج می‌شود. زادگاه این محصول ارزشمند شرق و جنوب شرقی آسیا می‌باشد که بیش‌ترین بخش آن در کشور اندونوزی و فیلیپین می‌باشد اما در برخی از قسمت‌های جنوبی قاره آمریکا نیز وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید روغن نارگیل و کاربرد آن اشنا شوید.

فواید روغن نارگیل

 

روغن نارگیل چیست؟

نارگیل یک میوه گرمسیری است که محصولات آن به طور گسترده برای اهداف آرایشی ، آشپزی و دارویی استفاده می شود. افرادی که در مناطق گرمسیری جهان زندگی می‌کنند مدت طولانی از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده استفاده کرده اند. با افزایش علاقه مشتری به محصولات زیبایی طبیعی ، اکنون این روغن در بسیاری از کالاهای تجاری پوست و مو گنجانیده شده است.

روغن نارگیل از قسمت سفید رنگ نارگیل که به آن گوشت نارگیل هم می‌گویند، تولید می‌شود. برای تهیه روغن نارگیل تصفیه شده ، گوشت میوه قبل از استخراج روغن خشک شده و سپس آن را از صافی رد کرده تا اضافات آن گرفته  و یک مایع یک دست ایجاد شود. روغن نارگیل به دو شکل جامد و مایع قابل مصرف می‌باشد که اغلب به صورت مایع است و اگر آن را داخل یخچال قرار بدهید به شکل جامد تبدیل می‌شود، از نظر تغذیه ای ، این روغن تقریباً 100 درصد چربی است که 90 درصد آن چربی اشباع شده است.

آیا روغن نارگیل می تواند آفتاب سوختگی را تسکین دهد؟ درمان آن چه مدت طول می‌کشد؟

ادعاهای بهداشتی و سلامتی زیادی در ارتباط با روغن حاصل از نارگیل وجود دارد. برخی از این ادعاها شامل افزایش وزن ، کاهش کلسترول و افزایش سطح انرژی می‌باشد. در این مقاله ما قصد داریم تا به یکی دیگر از فواید روغن نارگیل برای درمان انواع سوختگی‌ها و هم چنین آفتاب سوختگی بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید: فواید روغن نارگیل برای پوست + 10 روش استفاده از آن

 

فواید روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی

فواید روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی

 

روغن نارگیل  اغلب به عنوان داروی طبیعی آفتاب سوختگی ذکر شده است. با این حال ، تاکنون تحقیقات علمی زیادی در مورد استفاده از روغن نارگیل به عنوان درمانی برای آفتاب سوختگی صورت نگرفته است. با این وجود روغن ممکن است به تسکین برخی ازعلائم مرتبط با آفتاب سوختگی مانند خشکی و خارش پوست کمک کند.
موارد زیر برخی از خواص روغن نارگیل برای پوست وجود دارد که ممکن است به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند که به شرح زیر است:

مرطوب کننده پوست

چربی زیاد موجود در روغن نارگیل آن را به یک مرطوب کننده خوب تبدیل کرده است.در یک تحقیق، روغن نارگیل و روغن معدنی را به عنوان ماده درمانی بر روی افرادی دارای پوست بسیار خشک آزمایش و مقایسه کردند. هر دو روغن به هنگام مصرف دو بار در روز به بهبود رطوبت پوست کمک می‌کردند. اما پس از مدت زمان 2 هفته آزمایش ، روغن نارگیل بیشتر مؤثر بود. با این حال ، برای تأیید اثربخشی روغن نارگیل ، به عنوان درمانی برای خشکی پوست ، تحقیقات بیشتری لازم است.

ضد خارش

آفتاب سوختگی ممکن است باعث خارش پوست شود. در حالی که ربطی به آفتاب سوختگی ندارد ، اگزما بیماری دیگری است که باعث خشکی و خارش پوست می‌شود. اگزما در کودکان شایعتر از بزرگسالان است و این روغن را به عنوان یک درمان احتمالی مورد مطالعه قرار داده اند. در مطالعه كودكان مبتلا به اگزما خفیف تا متوسط ، روغن نارگیل و روغن معدنی به عنوان داروی درمانی مقایسه شدند. تقریباً یک قاشق چایخوری روغن دو بار در روز به مدت 8 هفته بر روی پوست کودکان اعمال شد.

روغن نارگیل خالص درمان قابل توجه و مؤثرتری نسبت به روغن معدنی به همراه داشت. بیش از 90 درصد کودکان گروه روغن نارگیل خالص بهبود متوسط یا عالی در اگزمای خود داشتند. براساس نتایج فوق روغن نارگیل می‌تواند خارش پوست ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد.

ضد التهاب

روغن فوق یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. از آنجا که آنتی اکسیدان ها با التهاب مبارزه می‌کنند ، روغن نارگیل خالص احتمالاً می تواند التهاب پوستی را که با آفتاب سوختگی همراه است کاهش دهد. یک مطالعه بر روی موش صحرایی نشان داد که روغن نارگیل به طور موقت قادر به کاهش تورم ناشی از التهاب است. در همین مطالعه همچنین مشخص شد که روغن نارگیل تب در موشها را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث تسکین درد در آنها شود.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی

روغن نارگیلی که از روش فشار سرد استخراج و تهیه شده است را برای استفاده روی پوست انتخاب کنید. زیرا در روش استخراج با استفاده از گرما یا مواد شیمیایی برخی از اجزای روغن نارگیل را که برای پوست آفتاب سوخته مفید است را از بین می‌برد.
از روغن نارگیل همان ابتدا استفاده نکنید ابتدا سعی کنید به حمام رفته و دوش آب خنک گرفته سپس از روغ نارگیل برای مرطوب کردن پوست بعد از حمام استفاده کنید روغن نارگیل را می‌توان به تنهایی یا با ترکیب دیگر تسکین دهنده پوست ، مانند دو قطره روغن اسطوخودوس یا ژل آلوئه ورا ترکیب کرد. در زمان آفتاب سوختگی بعد از حمام از لوسیون های روغنی استفاده نکنید زیرا طبق تحقیقات انجام شده این لوسیون ها موجب حفظ گرما در پوست می‌شوند وممکن است آفتاب سوختگی را تشدید کند.

اگر پوست شما با تاول همراه بود این نشانه آفتاب سوختگی جدی است و از روغن نارگیل نباید استفاده شود. آفتاب سوختگی که منجر به تاول می‌شود ، سوختگی درجه دو محسوب می‌شود. اگر تاول ها گسترده هستند یا همراه با علائم دیگری مانند لرز ، سردرد یا تب باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

روغن نارگیل یک روغن سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان های مفید بوده همچنین خاصیت ضد باکتریالی آن موجب شده تا این روغن در صدر روغن های پرکاربرد از نظر تغذیه و بهداشتی قرار بگیرد. این محصول به دلیل داشتن چربی غیر اشباع مصرف آن توسط طب پزشکی و علم پزشکی توصیه شده است. تمام موارد ذکر شده در مطالب فوق طبق تحقیقات موسسات داخلی و خارجی بوده است لذا ابتدا به درمانگاه رفته با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مقالات مرتبط

میوه نارگیل و خواص شگفت انگیز آن

تمامی خواص روغن نارگیل را بدانیم!

معجزه روغن نارگیل برای مو + دستور تهیه ماسک مو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *