جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

معرفی غذاهای رژیم کتوژنیک و طرز تهیه آن

فهرست مطالب

رژیم کتوژنیک که به اختصار به عنوان رژیم کتو شناخته می‌شود، در سال 1920 توسط متخصصن تغذیه برای مقابله با حملات بیماری صرع ایجاد و برنامه‌ریزی شد. نتایج استفاده از این رژیم غذایی که کاهش وزن و لاغری افراد را نشان می‌داد، منجر به این شد که افرادی که به دنبال کاهش وزن بودند، از این رژیم غذایی استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم چند نمونه از غذاهای رژیم کتوژنیک را به شما معرفی کنیم.
رژیم کتوژنیک رژیمی کم کربوهیدرات و پرچرب (چربی‌های اشباع نشده) است. در این رژیم غذایی کالری مورد نیاز هر فرد در روز از طریق چربی‌ها و پروتئین‌ها تامین می‌شود. استفاده از نان، برنج و شیرینی‌جات در این رژیم غذایی باید به حداقل برسد.
این رژیم یک رژیم عمومی است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند اما استفاده از رژیم‌های عمومی نیز نیاز به نظر متخصص دارد و باید بر طبق خصوصیات جسمانی هر فرد اجرا شود.
رژیم کتوژنیک نسبت به سایر رژیم‌های غذایی کمک بیشتری به کاهش وزن می‌کند. در این رژیم فرد مقدار کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کند. انرژی مورد نیاز بدن که پیش از این از طریق گلوکز تامین می‌شد؛ اینک با سوختن چربی‌ها و پروتئین‌های بدن تامین می‌شود. همچنین به علت مصرف بالای چربی و پروتئین میل بدن به غذا کم شده و کاهش وزن راحت‌تر انجام می‌شود.

حتما بخوانید: شروع رژیم کتوژنیک + برنامه غذایی

رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک مواد سمی توسط کلیه دفع می‌شود. این دفع بار کلیه‌ها را افزایش داده و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین استفاده از این رژیم می‌تواند منجر به ابتلا به سوء هاضمه، یبوست، افت قند خون، افزایش اسید در بدن و تشکیل سنگ‌های کلیوی شود. پیش از استفاده از هر رژیم غذایی مشورت با پزشک متخصص الزامی است. استفاده از این رژیم برای افرادی که داروی دیابتی مصرف میکنند، خانم‌هایی که به بچه شیر می‌دهند و کسانی که هر گونه داروی دیابتی یا انسولین مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض رژیم کتوژنیک اینجا کلیک کنید.

معرفی چند غذای کتویی

در ادامه مطلب چند نمونه از غذاهای رژیم کتوژنیک به همراه دستوالعمل پخت آن‌ها آورده شده است:

کوفته گوشتی

غذاهای رژیم کتوژنیک
غذاهای رژیم کتوژنیک

مواد لازم
گوشت گاو: یک و نیم پیمانه
ریحان خشک: 1 قاشق غذاخوری
نمک: نصف قاشق چایخوری
فلفل: به مقدار لازم
آب سرد: 2 قاشق غذاخوری
پنیر موزارلا: 113 گرم
کره: به مقدار لازم، برای سرخ کردن
طرز تهیه: این غذا هم برای استفاده در رژیم کتوژنیک مناسب است و هم برای کسانی که به دنبال غذاهای کم کربوهیدرات هستند. برای شروع، گوشت گاو، نمک، فلفل، ریحان و آب سرد را در یک کاسه بزرگ ریخته و با دست یا چنگال هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند.
گوشت را پهن کنید و سپس به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید. بر روی هر قسمت موزارلا قرار دهید. سپس هر قسمت را به شکل توپ گرد کنید. کوفته‌ها را با حرارت ملایم با استفاده از کره سرخ کنید.
اکنون غذای کتویی شما آماده سرو شدن است.

 

تخم مرغ سیر و شوید

غذاهای رژیم کتوژنیک
غذاهای رژیم کتوژنیک

مواد لازم
تخم مرغ پخته شده بزرگ: 12 عدد
فنجان سس مایونز 3/2 فنجان
چاشنی شوید: 4 قاشق چای‌خوری
شوید تازه: 2 قاشق چای‌خوری
خردل دیژون: 2 قاشق چای‌خوری
فلفل زمینی: 1 قاشق چای‌خوری
پودر سیر: 4/1 قاشق چای‌خوری
فلفل پاپریکا یا فلفل کاین: 8/1 قاشق چای‌خوری
تخم‌مرغ‌ها را نصف کنید و زرده را از سفیده جدا کنید. باقی مواد (به جز پاپریکا) را با زرده‌ها خوب هم بزنید. مواد را داخل سفیده‌ها بریزید. بر روی آن‌ها پابریکا بپاشید و قبل از سرو نیم ساعت در یخچال قرار دهید.
تخم مرغ سیر – شوید شما آماده سرو است.

سخن نهایی

شما می‌توانید با تغییر دستور پخت غذاهای ایرانی، غذاهای کتوژنیک ایرانی، غذای کتویی با گوشت چرخ‌کرده، غذای کتویی با بادمجان و غیره پخته و میل کنید. می‌توانید متناسب با سلیقه خود، محصولات کتوژنیکی دلخواه خود را از سبد محصولات کتووانیلا تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *