جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

درمان یبوست با روغن زیتون

فهرست مطالب

یبوست چیست؟

عدم دفع مدفوع یا خروج سخت مدفوع از مبهل را یبوست می‌گویند. در استفاده از روغن زیتون برای یبوست ابتدا باید مشخص شود که علت یبوست چه می‌تواند باشد. اگر یبوست شما شدید باشد می‌تواند به سرطان روده بزرگ منجر شود. دلایل خوش خیم تر یبوست شامل رژیم کم فیبر ، هیدراتاسیون ضعیف و عدم ورزش منظم است. آرام بخش ها و داروهایی که فشار خون را پایین می‌آورند نیز ممکن است باعث یبوست شوند.
یکسری از درمان های پزشکی هم می‌تواند باعث یبوست شود. در افرادی دارای بیماری پارکینسون و بیماری اسکلروز هستند و به خاطر استفاده از داروهای درمانی متعدد یبوست بیشتر دیده می‌شود. در بسیاری موارد ، یبوست جدی به مشکلی در دستگاه گوارش مربوط می‌شود. به عنوان مثال ، شقاق مقعد یا تنگ شدن روده بزرگ می‌تواند باعث یبوست شود. مشکلات عصبی که بطور مشخص بر اعصاب اطراف روده بزرگ اثر می‌گذارد و همچنین مشکلات عضلات لگن نیز می‌تواند باعث یبوست شود. در این مقاله قصد داریم تا به درمان یبوست با روغن زیتون بپردازیم.

علائم یبوست

  • تخلیه دیر به دیر
  • داشتن مدفوع بدخیم یا سخت
  • احساس اینکه هنوز تمام مدفوع از بدن شما تخلیه نشده است
  • احساس می‌کنید انسداد در روده شما وجود دارد
  • برای کمک به خروج مدفوع از روده باید از انگشتان دست خود استفاده کنید
  • در هفته کمتر از 3 بار دفع مدفوع انجام می‌دهید

داشتن دوره های کوتاهی از یبوست هر از گاهی طبیعی است و ممکن است به علت مسافرت یا تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی ایجاد شود.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر روغن زیتون بر مو

 

دلایل ایجاد یبوست

عوامل گسترده ای می تواند منجر به یبوست شود. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی ، به عنوان مثال در دوران بارداری یا بعد از زایمان
  • استفاده از داروهای خاص ، از جمله قرص آهن ، آنتی اسیدها ، تسکین دهنده داروهای ضد درد ، داروهای ضد افسردگی و مکمل های آهن
  • داشتن فیبر خیلی کم در رژیم غذایی
  • عدم تحرک و ورزش
  • برخی مشکلات درمانی مانند تیروئید تحت فشار درگیر یا دیابت
  • مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • جراحی اخیر

بعضی اوقات ممکن است دلیل مشخصی وجود نداشته باشد. یبوست در بزرگسالان و خانمهای مسن بیشتر دیده می‌شود.

 

روغن زیتون برای یبوست
روغن زیتون برای یبوست

درمان یبوست با روغن زیتون

روغن زیتون به علت نداشتن چربی های اشباع به راحتی دفع ‌می‌شود و در روده به راحتی جریان پیدا می‌کند. شما می‌توانید یک قاشق مرباخوری را با یک لیوان آب پرتقال یا یک فنجان شیر گرم در نظر مخلوط کنید. هم چنین می‌توانید روغن را به عنوان سس سالاد یا به عنوان یک ماده در پخت و پز استفاده کنید. اگر یبوست یک مشکل مکرر است ، ممکن است بخواهید که آن را روی سالادها ، سبزیجات پخته شده یا تخم مرغ بپزید تا حضور آن در رژیم غذایی شما بیشتر شود.

آیا کودکان می توانند از روغن زیتون استفاده کنند؟

نوزادان و کودکان مبتلا به یبوست نباید روغن زیتون مصرف کنند. در عوض، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مقدار کمی آب سیب یا گلابی برای نوزادان توصیه می‌کند. کودکان نوپا و بزرگترها ممکن است با غذاهای پر فیبر مانند آلو ، زردآلو و غلات کامل بهبود پیدا کنند. اگر تغییرات رژیم غذایی کمکی نکند ، برای معالجه کودکان باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

روغن زیتون دارای خواص بسیاری می‌باشد که یک مورد از آن در مان یبوست با روغن زیتون است و دلیل آن به خاطر وجود ویتامین فراوان و خواص آنتی اکسیدانی آن است.این روغن در موراد زیادی اعم از درمان شوره سر، خشکی پوست و … تاثیر گذار است. روغن زیتون را در وعده های غذایی خود حتما جای دهید تا سلامت بمانید. برای خرید روغن زیتون با کیفیت می‌توانید از فروشگاه کتووانیلا و از طریق لینک زیر اقدام کنید.

 

[button size=”medium” style=”primary” text=”خرید روغن زیتون” link=”https://ketovanilla.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/” target=”_blank”]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *