جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کاهش وزن و بررسی معضل بزرگ استپ وزن

فهرست مطالب

تا به حال برایتان پیش آمده است که با وجود ورزش زیاد و مداوم تغییری در ظاهر خود مشاهده نکنید و از کاهش وزن دل‌سرد شوید؟ به نظر شما چه مواردی می‌تواند سبب این مشکل باشد؟ با ما همراه باشید تا با دلایل اسپ وزنی آشنا شوید و با تغییر الگو خورد و خوراک، به اندام دلخواه خود برسید.

استپ وزنی چیست؟

استپ وزنی همان طور که از نامش پیداست به معنای ثابت ماندن وزن است. اما هر ثابت ماندنی استپ وزنی لحاظ نمی‌شود. اصولا اگر به مدت سه هفته وزن‌تان ثابت بماند و تغییری در آن نبینید، گرفتار استپ وزنی شده‌اید. اگر در طول دو هفته وزنتان ثابت مانده است نگران نشوید چون ممکن است آب در بدنتان حبس شده باشد و تغییری احساس نکنید، اما اگر در هفته سوم همین مشکل را مشاهده کردید، به فکر چاره باشید و عوامل ایجاد کننده را شناسایی کنید.

 

 

منظور از استپ وزنی در کاهش وزن چیست؟
استپ وزنی در کاهش وزن

 

عواملی که سبب احتباس آب در بدن می‌شوند کدام‌اند؟

  • بارداری
  • کمبود پروتئین
  • احتباس آب پیش از قاعدگی
  • مصرف نمک بالا
  • سوء تغذیه
  • آلرژی غذایی
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری کلیوی

 

آیا استپ وزنی در هنگام کاهش وزن طبیعی است؟

همه افراد در طول کاهش وزن استپ وزنی را مشاهده می‌کنند، چون ذاتا بدن ما در برابر تغییرات به وجود آمده، مقاومت می‌کند. پس اگر دچار استپ وزنی شدید نگران نباشید چون پروسه‌ای طبیعی در حال انجام است.

تنها راه مقابله با این روند طبیعی، تغییر مواردی است که باعث ایجاد آن شده است.

 

چرا با کاهش وزن بیشتر، استپ وزنی بیشتری را مشاهده می‌کنم؟

بدن برای کسب انرژی مورد نیاز خود در طول روز نیازمند چربی است. برای همین هر چقدر وزن بیشتری کم کنید و چربی کمتری داشته باشید، بدن در مقابل از دست دادن چربی مقاومت کرده و کاهش وزن متوقف می‌شود.

 

 

احتباس آب
احتباس آب

 

7 دلیل استپ وزن در کاهش وزن

دلیل اصلی استپ وزنی کاهش سوخت و ساز بدن است. با هم مواردی که باعث کاهش سوخت و ساز بدن می‌شوند را بررسی می‌کنیم:

 

ورزش‌های تکراری و عدم کاهش وزن

بدن انسان به مرور زمان به چیزهای تکراری عادت می‌کند. مثلا در زمان مدرسه عادت کرده بودیم که زود بیدار شویم و همین بیدار شدن‌ها، یکی از معضلات ما در صبح‌های تعطیل بود که اتوماتیک راس همان ساعت بیدار می‌شدیم. در مورد ورزش نیز همین طور است. اگر مدت طولانی به پیاده روی بروید، بدنتان عادت می‌کند و تاثیری بر روی کاهش وزنتان نخواهد داشت، برای همین پیشنهاد می‌شود که ورزش‌های متنوعی چون ایروبیک، پیلاتس، یوگا و … را امتحان کنید.

 

عدم استفاده از ادویه‌های مناسب

از لحاظ علم مزاج شناسی، غذاهایی با طبع گرم باعث کالری سوزی بیشتری در بدن می‌شوند، زیرا ماده شیمیایی کاپسایسین که علت تندی در برخی از غذاهاست، باعث ایجاد گرما در بدن می‌شود که نشانه مصرف شدن آن در مقابل ذخیره کالری در بدن می‌باشد.

یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزی ایرانی، فلفل است که با توجه به طبع گرمی که دارد می‌تواند کمک زیادی به کاهش وزن و لاغری کند. علاوه بر فلفل ادویه‌های کارآمد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در کاهش وزن از آن‌ها کمک بگیرید:

  • زیره
  • جینسینگ
  • فلفل هندی
  • دارچین
  • فلفل سیاه
  • قاصدک
  • خردل
  • زردچوبه
  • هل
  • زنجبیل
ادویه
ادویه‌های مناسب برای کاهش وزن

 

استفاده بیش از حد شکر

ممکن است در رژیم کاهش وزن خود شکر را حذف کرده باشید، اما آیا حواستان به شکر و قند موجود در مواد غذایی و میوه‌ها هست؟

از یک طرف رژیم گرفته‌اید اما از مصرف آب میوه‌ها و موارد دیگری که در خود حاوی مقدار زیادی قند هستند غافل شده‌اید که روند کاهش وزن و رژیم شما را بهم می‌زنند. پس به نوشته‌های روی محصولات توجه کنید و با دقت بیشتری غذا بخورید.

 

شام دیر هنگام

با دیر شام خوردن، فاصله بین غذا و خواب کاهش می‌یابد. بدن در هنگام خواب در حالت استراحت قرار می‌گیرد، حالا در نظر بگیرید که هضم غذا در هنگام خواب انجام شود، مسلما غذا به خوبی هضم نخواهد شد و هر چقدر هم غذای کمی مصرف کرده باشید، این هضم نادرست باعث اختلال در روند کاهش وزن می‌شود و ممکن است احساس کنید تغییری در وزنتان رخ نداده است. علاوه بر داشتن تغذیه سالم، به ساعت غذا خوردنتان هم توجه داشته باشید.

 

کمبود آب در بدن

هر چقدر آب کمتری در بدن وجود داشته باشد، سلول‌‌ها و بافت‌های بدن برای کسب آب مورد نیاز خود، آب جذب می‌کنند که خود باعث احتباس آب و ثابت ماندن وزن می‌شود. علاوه بر این، با نوشیدن آب بیشتر حجم معده پر می‌شود و به تبع غذای کمتری هم می‌خورید که خود به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

 

کم آبی بدن
کمبود آب در بدن و کاهش وزن

کم خوابی 

کم‌خوابی و یا بی‌خوابی باعث افزایش میزان هورمون‌های کورتیزول، انسولین و قند خون می‌شود. با ترشح بیشتر انسولین مقاومت بدن در مقابل آن کاهش می‌یابد و با سوخت و ساز پایین، چربی بیشتری در بدن انباشته می‌شود. پس به موقع بخوابید و تلاشتان برای کاهش وزن را به همین راحتی بی اثر نکنید.

 

کم کاری تیروئید 

کار اصلی غده تیروئید، افزایش مصرف انرژی در بدن است. وقتی این غده دچار مشکل و کم کار شود، سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و باعث چاقی می‌شود. پس اول از همه چیز به فکر درمان کم کاری تیروئید باشید چون از یک طرف در حال انجام رژیم و تمرینات ورزشی هستید و از طرف دیگر باعث چاق شدنتان می‌شود.

 

نتیجه گیری

همان طور که با هم خواندیم، فهمیدیم که هر ثابت ماندن وزن، استپ وزن نیست و روند استپ وزن امری کاملا طبیعی در پروسه کاهش وزن است؛ طوری که همه حتما یکبار در دوران کاهش وزن، آن را تجربه می‌کنند. پس نیازی به نگرانی در مورد استپ وزنی نیست و می‌توانید با بررسی موارد ذکر شده و سبک زندگی خود، از این کابوس رهایی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *