جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دایرة المعارف دیابت نوع 2 را با هم بخوانیم

فهرست مطالب

دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌های خطرناک برای سیستم ایمنی بدن است و در آن بدن توانایی استفاده از گلوکز و ذخیره‌ آن را ندارد و به همین خاطر گلوکز به جای اینکه به انرژی تبدیل شود، به جریان خون برمی‌گردد و مشکلاتی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند. این بیماری به دلیل عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و یا استفاده‌ بهینه از آن رخ می‌دهد.

دیابت نوع 2 معمولا در افراد بالای 40 سال، چاق و یا افرادی که دارای سابقه بیماری خانوادگی هستند دیده می‌شود ولی به دلیل سبک زندگی امروزی آمار ابتلای جوانان نیز به این بیماری افزایش یافته است. با هم در مورد این نوع از دیابت بیشتر بدانیم، پس با ما همراه باشید.

 

دیابت نوع 2
دیابت نوع 2

 

3 مورد شایع از علائم دیابت نوع 2

در صورت ابتلا به دیابت نوع 2 بدن سیگنال‌های مختلفی ارسال می‌کند تا از وجود این بیماری آگاه شوید. در ادامه به بررسی برخی از این علائم می‌پردازیم:

 تشنگی

یکی از اولین علائم هشداردهنده‌ ابتلا به این دیابت، افزایش میزان تشنگی است. به همراه تشنگی شما ممکن است شاهد علائم دیگری مثل خشکی دهان، افزایش اشتها، ادرار مکرر و افزایش یا کاهش غیرعادی وزن نیز باشید.

عفونت

خیلی از موارد تا زمانی که این بیماری به مراحل خطرناک نرسد قابل شناسایی نیستند، اما یکی از علائم خطرناکی که خیلی باید مراقب آن بود، عفونت است. این عفونت‌ها ممکن است شامل خراش‌ها یا زخم‌هایی که التیامشان طول می‌کشد، عفونت دستگاه ادراری، خارش پوست (به خصوص کشاله ران) باشند.

 سردرد

در صورتی که قند خون از حالت طبیعی خود خارج شود، بیمار شاهد نشانه‌هایی مثل سردرد، تاری دید و خستگی خواهد بود.

 

یکی از نشانه‌های دیابت نوع 2 سردرد است.
یکی از نشانه‌های دیابت نوع 2 سردرد است.

 

عوامل ابتلا

فاکتورهای مختلفی باعث ابتلای یک فرد به بیماری دیابت نوع 2 خواهند بود: اضافه وزن، کمبود فعالیت‌های بدنی و تحرک و همچنین اختلالات مربوط به عدم توانایی بدن در جذب گلوکز عوامل اصلی بروز دیابت نوع دو هستند. همچنین در افرادی که بیماری اختلال گلوکز ناشتا یا اختلال عدم تحمل گلوکز دارند هم ریسک ابتلا به این بیماری خیلی زیاد است.

بیشتر بخوانید: پاسخ تمام سوالات مربوط به دیابت چیست در همین جاست!

افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2

عوامل خطرناکی که باعث ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند عبارتند از چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و عدم تحرک کافی. همچنین به گفته‌ محققان با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری نیز بالا می‎‌رود و به همین خاطر یکی از اسم‌های دیگر این بیماری دیابت بزرگسالان است. به گفته‌ محققان افراد بالای 40 سال بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این نوع دیابت قرار دارند. علاوه بر این افراد، زنانی که در دوره‌ بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند نیز مستعد بروز این بیماری هستند.

چگونه دیابت نوع 2 را درمان کنیم؟

دیابت نوع 2 در صورتی که در مراحل اولیه باشد و خیلی پیشرفت نکرده باشد، با تغییر شیوه زندگی (تغذیه‌ سالم، فعالیت بدنی و کنترل استرس) قابل درمان است. در افراد دچار اضافه وزن کنترل قند خون فقط با کاهش 10 درصد وزن قابل انجام است.

در صورتی که امکان کنترل بیماری با تغییر سبک زندگی وجود نداشت در اغلب اوقات می‌توان با مصرف داروهای خوراکی آن را کنترل کرد. بدن همه‌ مردم تا حدودی انسولین ترشح می‌کند و فقط باید با مصرف دارو روند بهره‌برداری از آن را بهبود بخشید و یا به افزایش ترشح انسولین کمک کرد. اکثر قرص‌هایی که برای کنترل دیابت تجویز می‌شوند، انسولین ندارند بلکه ترشح انسولین در بدن و مصرف آن را بهبود می‌بخشند.

فقط در مراحل خیلی پیشرفته است که درمان افراد مبتلا با انسولین ممکن است. هدف از درمان با انسولین ارائه یک جایگزین برای انسولین طبیعی بدن است.

 

چگونه دیابت نوع 2 را درمان کنیم؟
چگونه دیابت نوع 2 را درمان کنیم؟

 

پیشگیری از دیابت نوع دو

محققان روش‌های بسیار زیادی برای پیشگیری از این نوع دیابت و یا حداقل به تاخیر انداختن آن پیشنهاد می‌دهند. از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به دیابت می‌توان به تغییر سبک زندگی اشاره کرد. یک فرد مستعد ابتلا به دیابت نوع دو می‌تواند با داشتن تحرک بدنی بیشتر، انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ وزن در محدوده‌ طبیعی تا حدودی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند و یا حداقل آن را به زمان دیگری موکول کند.

نتیجه گیری

با هم موارد ضروری که درباره دیابت نوع 2 به آن احتیاج داشتید را دیدیم و فهمیدیم که با روش‌های خیلی ساده می‌توان از آن پیشگیری کرد. امیدواریم این مقاله به سوالات شما درباره این نوع از دیابت پاسخ داده باشد.

لطفا نظرات و پیشهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *