جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

هرم غذایی متناسب با روزهای کرونایی | درمان غذایی کرونا

فهرست مطالب

هرم مواد غذایی نقش بسیار مهم و اساسی را در زندگی هر فرد یا جامعه ایفا می‌کند. اما امروز با آمدن بیماری کرونا ویروس(Covid-19) نیاز ما را به هرم غذایی بیشتر از پیش کرده است زیرا سلامتی ما مستقیما با رژیم غذایی ما در ارتباط است. در هرم غذایی مواد خوراکی به 5 قسمت تقسیم شده است که هر بخش از اهمیت خاص خود برخودار است و مصرف آن ضروری است. برای آشنایی با هرم مواد غذایی متناسب با روزهای کرونایی با همراه باشید.

هرم غذایی متناسب با روزهای کرونایی

هرم مواد غذایی چیست؟

بدن ما انسان ها با هر جنسیتی برای تامین انرژی خود نیاز به تغذیه دارد. اگر بدن انسان را مانند موتور یک خودرو و روغن موتور را به عنوان تغذیه در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد اگر برای موتور خودرو از روغن نامرغوب استفاده شود عملکرد و بازدهی موتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود و شما را دچار دردسر می‌کند حال اگر از روغن مناسب موتور خودرو استفاده کنید خواهید دید که موتور خودرو به بهترین شکل عمل می‌کند.

بدن ما انسان ها نیز با تغذیه نادرست با مشکل روبه رو شده و عملکرد و بازدهی مناسبی را نخواهد داشت و اگر این روند تداوم داشته باشد می‌تواند سلامتی ما را تهدید کند. علت اینکه امروز انواع بیماری های قلبی، دیابتی و یا حتی سرطان افزایش یافته است همگی با تغذیه نادرست مرتبط است.

جایگزینی روغن های تراریخته شرکتی به جای استفاده از روغن یا کره های حیوانی و یا روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن کنجد که از مقوی ترین و سالم ترین روغن های موجود هستند موجب شده تا بیماری عروقی و قلبی به شدت افزایش پیدا کند.

هرم غذایی متناسب با روزهای کرونایی

هرم مواد غذایی متناسب با روزهای کرونایی چیست؟

ابتدا کمی به ساختار هرم غذایی که از چه دسته بندی های غذایی تشکیل شده است بپردازیم تا با این هرم آشنایی لازم را پیدا کنیم و بتوانیم از آن به شکل درستی استفاده کنیم.

ساختار هرم مواد غذایی

بدن همواره به مواد غذایی نیاز دارد تا بتواند انرژی خود را از این مواد غذایی تامین کند. در هرم غذایی دسته بندی های متفاوتی از زنجیره غذایی موجود می‌باشد که از هر ماده غذایی به مقدار لازم باید مصرف شود زیرا هیچ ماده غذایی به طور کامل و مطلق بد نیست و دارای خواص منحصر به فرد خود می‌باشد.

ساختار هرم مواد غذایی به گونه ای تنظیم شده است که هره به نوک هرم نزدیک تر بشویم نیازمان به آن ماده خوراکی کمتر خواهد شد و حجم مصرفی آن کاهش پیدا خواهد کرد.
دسته بندی هرم غذایی به 5 دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که مهم ترین آن غلات می‌باشد مانند شکل زیر

نان و غلات

همانطور که در شکل مشخص است غلات از مهم ترین بخش این هرم غذایی است به طوری که بیش ترین حجم این هرم را تشکیل داده است. میزان مورد نیاز بدن به این دسته در شبانه روز 6 واحد می‌باشد. هر واحد غلات برابر با 30 گرم از هر نان است. حتما از غلات سبوس دار در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

میوه و سبزی

میوه و سبیزجات به علت دارا بودن ویتامین و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن ضروری می‌باشند و ضرورت استفاده آن به ویژه در روزهای کرونایی بیشتر حس می‌شود و به گفته سازمان بهداشت مصرف میوه و سبزیجات در این روزها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. یک واحد میوه برابر 1 میوه کامل و یک میوه نصف می‌باشد.

نکته: قبل از مصرف سبزیجات حتما آن را در محلول آب و سرکه به خوبی بخیسانید تا آلودگی های سطح آن از بین برود.

لبنیات

لبنیات سرشار از کلسیم، پروتئین، اسید لاکتیک و ویتامین های سری B و A می‌باشند و با مصرف آن می‌توانید سلامت جسمی و استقامتی بدن خود را حفظ کنید.

پروتئین

مواردی مانند ماهی، مرغ، گوشت و یا هرنوع گوشت دیگری حتی یک سری از دانه ها مانند لوبیا دارای پروتئین می‌باشند و وجود به اندازه در وعده های غذایی به شدت لازم است.

متفرقه

مواد متفرقه همانطور که از اسمش پیداست موادی هستند که راس هرم را به خود اختصاص داده و نیاز بدن به این ماده ها بسیار کم می‌باشد مانند چربی ها، روغن و شیرینی.

در روزهای کرونایی چه مواد خوراکی مصرف کنیم بهتر

به گفته سازمان بهداشت مصرف مایعات سالم می‌تواند در حفظ سلامت بدن و ایجاد مقاومت کمک کند همچنین مصرف انواع ویتامین ها مانند C، گروه B، A و K برای افزایش توانایی بدن برای مقابله با ویروس کرونا را فراهم می‌کنند. تا جای ممکن از دمنوش های گیاهی که برای سلامت ریه و شش ها مناسب است استفاده کنید اما از زیاده روی در این مورد بپرهیزید.

کلام پایانی

شاید آمدن ویروس کرونا بتواند تلنگری را به جامعه بشری بزند تا بیشتر به تغذیه خود اهمیت دهیم زیرا در سال های اخیر مصرف مواد غذایی مضر به ویژه غذاهای چرب و فست و فود ها به شدت در حال افزایش یافته است و این مواد غذایی تغذیه مناسبی برای بدن ما انسان نمی‌باشد. پس با رعایت هرم غذایی علاوه بر مصرف تمام ماده های خوراکی می‌توانید سلامت خود را هم حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *