جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آیا ورزش در رژیم کتوژنیک درست است؟

فهرست مطالب

رژیم های غذایی به احتمال زیاد بر روندی که بدنتان با برنامه های ورزشی برخورد می کند، اثر خواهد گذاشت. با این که اختلاف نظرهایی بر سر این موضوع که آیا ورزش در رژیم کتوژنیک درست است یا خیر وجود دارد.

آیا می شود در زمان رژیم کتوژنیک به ورزش کردن هم پرداخت؟

طبق یک پژوهش کوچک صورت گرفته که در سال ۲۰۱۷ در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی انتشار یافته است، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند افراد ورزشکاری که در مدت 10 هفته از رژیم کتو استفاده کردند، به طور ثمر بخشی وزن کم کرده اند و بدنشان به این قضیه که از چربی به جای سوخت به کار ببرد عادت کرد. اما با این وجود در طول مدت ورزش بسیار سریع دچار خستگی می شدند. آن ها در برابر انجام ورزشات سخت سست بودند.

با این که تاکنون نتیجه های تضمین شده ای در ارتباط با اینکه رژیم کتوژنیک معروف بر روی ورزش های مختلف تاثیر خوبی می گذارد و یا بد به دست نیامده، بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که شما می بایست ورزش خود را در زمانی که این رژیم را دنبال می کنید عوض کنید. در این مقاله قصد داریم به اینکه چطور همراه رژیم غذایی کتوژنیک، می توانیم به ورزش هم برسیم بپردازیم. این نکته برای حفظ رژیم کتو یا حتی انتخاب آن اهمیت دارد.

تاثیری که ورزش در رژیم کتوژنیک دارد:

 

رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنیک

با مصرف ناچیز کربوهیدرات، توانمندی دسترسی سلول‌های بدنمان بخصوص سلول های عضلانی را به شکر کم خواهیم کرد. با وجود این که شکر یکی از مهم ترین منبع های تامین کننده انرژی در بدن است. چربی ها و کتون‌ها قادر نیستند جای گلوکزی که بدنتان به آن احتیاج دارد را بگیرند، ولی پس از ۲ دقیقه ورزش کردن، ناخوداگاه بدنتان می فهمد دیگر گلوکزی وجود ندارد و فورا منبع تامین انرژی خود را عوض می کند و به سمت چربی‌ها و کتون‌ها خواهد رفت.

ورزش کردن در دوران رژیم کتوژنیک به طور کلی توصیه بسیار می شود و نوع آن بستگی به خودتان دارد. اما در اوایل رژیم که در حالت کتوفلو قرار دارید و هنوز مشکلات اولیه ی ایجاد شده توسط رژیم را دارید، بهتر است هیچ ورزشی انجام ندهید. در عوض تنها رژیم خود را بگیرید و اجازه دهید بدنتان وارد فاز کتوژنیک شود.

ورزش های هوازی یا قدرتی

 

ورزش هوازی
ورزش هوازی

زمانی که وارد فاز کتوژنیک شدید، توصیه می شود از یک هفته تا یک ماه ورزش هوازی انجام دهید. دلیل آن هم این است که در اول رژیم پر کردن ذخایر گلیکوژنی بدون دسترسی به کربوهیدرات برای بدنتان سختتر خواهد بود. ولی بعد از آن همانطور که ممکن است بدانید، از چربی، ذخایر آ ت پ عضلات می تواند پر شود. و بعد از چند هفته که به اصطلاح کتو ادپت نامیده می شود، بدنتان می تواند کتو ادپت شده و قادر خواهید بود ورزش های قدرتی هم انجام دهید.

وقتی بدن شما به طور کامل کتوادپت شد و قابلیت ورزش های قدرتی را پیدا کردید، اولین توصیه متخصصان ورزش های قدرتی خواهد بود.
علت آن هم این است که شما وقتی ورزش هوازی انجام می دهید، بیشترین فایده ای که از این ورزش به شما می رسد این است که کالری می سوزانید. این کالری در برابر کالری غذاها خیلی ناچیز است.
برای مثال شما با نیم ساعت دویدن نمی توانید کالری نصف بستنی را هم بسوزانید!
پس می توان گفت نسبتا کار بیهوده ای است. ولی نه صد در صد بیهوده… این ورزش فواید قلبی و فواید استقامتی هم دارد؛ ولی فواید آن ناچیز است.

چند نکته دیگر برای ورزشکاران

 

ورزش و رژیم کتوژنیک
ورزش و رژیم کتوژنیک

باتوجه به این که در مورد بعضی ها، ترشح هورمون کورتیزول را بالا می برد، توصیه می شود بیشتر از بیست دقیقه این ورزش را انجام ندهید. البته در اویل رژیم یعنی همان دوهفته اول این ورزش را انجام دهید، ولی بعد از بیست روز که شما می توانید ورزش قدرتی انجام دهید، اولویت با ورزش قدرتی است نه هوازی! زیرا در این رژیم اولویت ما تنظیم هورمون هاست. کار خوبی که ورزش قدرتی با بدن می کند این است که هورمون هایتان را تنظیم می کند. یعنی هورمون تستسترون و هورمون رشد

وقتی که شما از وزنه سنگین استفاده می کنید و بدنتان وارد فاز لاکتیک می شود، یعنی اسید لاکتیک تولید می کند، هورمون رشد و هورمون تستسترون در بدنتان بالا می رود. این موضوع کمک می کند به اندامی که می خواهید دست پیدا کنید، برسید. علاوه بر این همانطور که می دانید، وزنه زدن باعث رشد عضلات می شود. همچنین اجازه نمی دهد عضلاتتان در طول رژیم خیلی حالت افتادگی پیدا کند.

نکته جالبی که برخی افرادی که از این رژیم استفاده کرده اند می گویند این است که با اینکه وزن کم کرده اند، عضله هم اضافه کرده اند. این ممکن است برای خیلی ها غیر ممکن به نظر برسد. ولی چیزی که حقیقت دارد و شما در طول این رژیم شاهد آن خواهید بود این است که می توانید همزمان هم چربی بسوزانید و هم عضله اضافه کنید و به اندام دلخواه خود نیز برسید.

فایده رژیم کتو برای ورزشکاران

رژیم کتوژنیک روی افرادی که ورزش هایی مثل پاورلیفت و گلف،‌ بازی می کنند، تاثیری نخواهد گذاشت. زیرا این افراد هر لحظه فعالیتشان بیشتر می‌شود. اما نکته مهم رژیم کتو این است که از کاهش یک‌ دفعه ای وزن جلوگیری کرده و سبب می‌شود تا به مقدار معینی وزن کم کنید. این مسئله برای افراد ورزشکاری چون بوکسرها، کشتی ‌گیران و وزنه ‌بردارها که وزنشان قبل از شروع مسابقات ورزشی برایشان حائز اهمیت است، فایده های بی شماری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *